Elewacja zamku, ok. 1620, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Fortyfikacje zamku, ok. 1620, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Brama wjazdowa na dziedziniec, ok. 1620, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Brama zamkowa, Zbaraż (Ukraina), fot. Albin Friedrich, ok. 1895, domena publiczna
Źródło: Biblioteka Narodowa
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Elewacja boczna pałacu, Zbaraż (Ukraina), fot. Albin Friedrich, ok. 1895, domena publiczna
Źródło: Biblioteka Narodowa
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Projekt zamku w Zbarażu, arch. Vincenzo Scamozzi, 1615, domena publiczna
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Wnętrze zamku, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
Sklepienie w zamkowej sali, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
„Jeremi Wiśniowiecki”, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002337-P/165865

Zamek w Zbarażu

Identyfikator: POL-002337-P/165865

Zamek w Zbarażu

„Jechał więc pan Skrzetuski na czele chorągwi książęcych do Zbaraża”. Tymi słowami Henryk Sieniewicz rozpoczął deskrypcję jednej z wypraw słynnego bohatera „Ogniem i mieczem”. Na kartach powieści opisana została historia inspirowana słynną obroną zbaraskiej twierdzy przed oddziałami tatarsko-kozackimi w 1649 r. przez wojska króla Jana Kazimierza. Utrwalone w literaturze miejsce akcji odznacza się równie ciekawymi formami architektonicznymi, które zadecydowały o walorach militarnych. Już w średniowieczu majątkiem dysponowali przedstawiciele książęcego rodu Nieświckich herbu Korybut, którzy w późniejszym okresie przyjęli nazwisko Zbaraskich. Pierwsza, drewniana siedziba kniaziów datowana była na XIII stulecie. Budynek posiadający cechy obronne został zniszczony przez Tatarów w 1589 r., co uwarunkowało konieczność odbudowy i zmian funkcjonalnych (związanych z potrzebą wystawienia murowanej siedziby, zapewniającej skuteczną obronę).

Włoski projekt w typie „palazzo in fortezza”
Dzieje budowy murowanej fortalicji należą do najważniejszych epizodów związanych z mecenatem Zbaraskich a także z relacjami artystycznymi między Rzeczpospolitą i Italią. Około 1612 r. projekt rezydencji opracował Vincenzo Scamozzi - jeden z najwybitniejszych architektów i teoretyków z rejonu Wenecji. Propozycja ukształtowania fasady oraz rzut pałacu zostały opublikowane prze twórcę w traktacie „L'idea dell'architettura universale”. Na rysunkach można dostrzec okazałą bryłę, na planie prostokąta z narożami ujętymi przez bastiony, otoczoną fosą. Pomieszczenia rozlokowano w czterech skrzydłach okalających wewnętrzny dziedziniec. W elewacji frontowej, z boniowaniem na dolnych kondygnacjach, silnie zaakcentowano trzy centralne osie z artykulacją nawiązującą do portyku, zwieńczone trójkątnym frontonem. Scamozzi połączył zatem dwa najważniejsze elementy budownictwa tego okresu: dostosowanie do kontekstu przestrzennego i specyfiki miejsca (niezbędne umocnienia militarne) oraz nowatorską, nowożytną formę pałacu. Zleceniodawcą projektów był Krzysztof Zbaraski, dobrze znający środowisko naukowe i artystyczne północnych Włoch (m.in. studiował w Padwie pod kierunkiem Galileusza), wykazujący zainteresowanie architekturą militarną. Ambicje i horyzonty intelektualne skłoniły magnata po zaangażowania słynnego twórcy - niestety projekt nie został zrealizowany, o czym zadecydowały zapewne względy finansowe i utylitarne, związane z dominacją cech militarnych (jako ważniejszych od pałacowej, reprezentacyjnej formy). Ostatecznie zdecydowano się na koncepcję, w której zachowano tylko część rozwiązań zaproponowanych przez Scamozziego.

Zamek Zbaraskich i Wiśniowieckich
Budowa zamku prowadzona była od 1620 r. Kompleks otrzymał rzut czworokąta tworzonego przez fortyfikacje bastionowe. Masywna brama, poprzedzona mostem przerzuconym nad fosą, prowadzi na wewnętrzny dziedziniec. Na wprost wjazdu wzniesiono reprezentacyjną siedzibę o formach pałacowych. Dwukondygacyjna fasada, o dziewięciu osiach, otrzymała boniowane naroża, podobnie zaakcentowano pozorny ryzalit (obejmujący trzy środkowe osie). Lico muru urozmaiciły także profilowane obramienia okienne. Po Zbaraskich zamek przejął ród Wiśniowieckich - jednym z przedstawicieli tej familii był Jeremi, dowódca kierujący obroną Zbaraża w czasie wyżej wspomnianego najazdu tatarsko-kozackiego w 1649 r. Po okresie świetności przypadającym na I połowę XVII w. nastąpił trudny okres w dziejach zamku. W kolejnym stuleciu, gdy majątek znajdował się w rękach Potockich, do zniszczeń przyczyniały się najazdy wojsk rosyjskich (w latach 1707 i 1734). Na początku XIX w. próbę ratunku podjęli Niementowscy, którzy zakupili zamek i gospodarowali w nim do pierwszej wojny światowej, podczas której budowla doznała wielu uszkodzeń. Zbaraska twierdza została na szczęście odbudowana i zaadaptowana na potrzeby muzeum.

Czas powstania:

1620 (początek budowy)

Bibliografia i archiwalia:

  • Bogusław Dybaś, „Fortece Rzeczypospolitej. Studium z dziejów budowy fortyfikacji stałych w państwie polsko-litewskim w XVII wieku”, Toruń 2018.
  • Zbigniew Anusik, „Książęta Jerzy i Krzysztof Zbarascy wobec problemów południowo-wschodniego pogranicza Rzeczypospolitej w drugim i trzecim dziesięcioleciu XVII wieku”, „Przegląd Nauk Historycznych” 15, 2016, nr 2, s. 127-189.
  • Zbigniew Anusik, „Latyfundia książąt Zbaraskich w XVI i XVII wieku”, „Przegląd Nauk Historycznych” 8, 2009, nr 1, s. 17-77.
  • Zbigniew Bania, „Inwestycje hetmanów w XVII wieku. Między interesem własnym a państwowym”, „TECHNE. Seria nowa” 9, 2022, s. 25-40.
  • Andrzej Józef Baranowski, „Rezydencje rodów książęcych na Wołyniu”, „Niepodległość i Pamięć” 15, 2008, nr 1, s. 31-47.
  • Tadeusz Bernatowicz, „Zamek na Wawelu. Modernizacja w latach 1598-1605: Giovanni Trevano - Vincenzo Scamozzi?”, „TECHNE. Seria nowa” 12, 2023, s. 51-91.
  • Bogusław Dybaś, „Problematyka fortyfikacyjna w opisach do wojskowej mapy Galicji, tzw. Mapy Miega (1779-1783)”, w: „Z dziejów kartografii”, red. Karol Łopatecki, Warszawa 2022, t. 24, s. 395-432.
  • Ludwik Frąś, „Obrona Zbaraża według »Ogniem i mieczem« w świetle prawdy historycznej”, „Przegląd Powszechny” 51, 1934, nr 607-608, s. 1-39.
  • Stanisław Herbst, „Trzy przyczynki do dziejów fortyfikacji XVII wieku”, „Biuletyn Historji Sztuki i Kultury” 10, 1948, nr 3-4, s. 321-324.
  • Mariusz Karpowicz, „Matteo Castello i zamek w Zbarażu”, „Saeculum Christianum: pismo historyczno-społeczne” 10, 2003, nr 2, s. 79-82.
  • Bartłomiej Krupa, „Trzy Wschody”, „Polonistyka. Innowacje”, 2018, nr 8, s. 155-172.
  • Anna Kryszak, „Jak Skrzetuski z Małym Rycerzem Zbaraż ocalili, chana i Kozaków porobili... obraz obrony Zbaraża na kartach »Ogniem i mieczem« H. Sienkiewicza a badania historyków”, „Zeszyty Historyczne” 16, 2017, s. 67-81.
  • Ludwik Kubala, „Oblężenie Zbaraża i pokój pod Zborowem”, Warszawa 1922.
  • Wojciech Kucharski, „Walki o utrzymanie twierdzy w Zbarażu w lipcu i sierpniu 1649 r. Oblężenie i obrona. Faza I (10–31 VII). Część I”, „Rocznik Przemyski” 49, 2013, z. 1, s. 25-54.
  • Adam Miłobędzki, „Tajemnica zamku w Zbarażu”, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki” 1, 1956, z. 4, s. 371-380.
  • Maria Anna Muszkowska, „Zbaraż”, w: „Miasta wielu religii. Topografia sakralna ziem wschodnich dawnej Rzeczypospolitej”, red. Melchior Jakubowski, Maksymilian Sas, Filip Walczyna, Warszawa 2016, s. 161-168.
  • Marek Rogowicz, „Bitwa pod Zbarażem 1649”, Oświęcim 2013.
  • Vincenzo Scamozzi, L’idea dell’architettura universal, Venezia 1615.
  • Aleksander Smoliński, „Zbaraż - ślad Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz miejsce literackiej inspiracji Henryka Sienkiewicza. Dzieje i współczesność”, 12, 2008, s. 37-57.
  • Aleksander Smoliński, „Zbaraż i Kamieniec Podolski - ślady Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz miejsca literackich inspiracji Henryka Sienkiewicza: dzieje i współczesność”, w: „Sienkiewicz dzisiaj: formy (nie)obecności”, red. Bogdan Burdziej, Ewa Owczarz, Toruń 2010, s. 111-142.
  • Andrzej Stoff, „Zbaraż i jego obrońcy: funkcjonowanie pamięci wewnątrzpowieściowej w trylogii Henryka Sienkiewicza”, „Ruch Literacki” 38, 1997, z. 5 (224), s. 629-642.
  • Ryszard Szmydki, „Dostawy mozańskiego kamienia budowlanego na wschodnie tereny dawnej Rzeczypospolitej w 1. połowie XVII w.”, „Kronika Zamkowa. Roczniki” 5 (71), 2018, s. 45-60.
  • Mieczysław Szustakowski, „Od Zbaraża do Wrocławia - na Czarnym Tatarskim Szlaku. Wspomnienia”, Wrocław 2010.
  • Krzysztof Ślusarek, „Przestrzeń miejska Zbaraża w świetle akt podatkowych z lat 80. XVIII wieku”, „Galicja. Studia i materiały” 4, 2018, s. 229-248.
  • Tomasz Święcicki, „Opis starożytney Polski. Tom drugi”, Warszawa 1816.

Publikacja:

10.11.2024

Ostatnia aktualizacja:

10.11.2024

Opracowanie:

Alina Barczyk
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Elewacja zamku, ok. 1620, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Fortyfikacje zamku, ok. 1620, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Brama wjazdowa na dziedziniec, ok. 1620, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Brama zamkowa, Zbaraż (Ukraina), fot. Albin Friedrich, ok. 1895, domena publiczna
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Elewacja boczna pałacu, Zbaraż (Ukraina), fot. Albin Friedrich, ok. 1895, domena publiczna
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Projekt zamku w Zbarażu, arch. Vincenzo Scamozzi, 1615, domena publiczna
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Wnętrze zamku, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
Sklepienie w zamkowej sali, Zbaraż (Ukraina), fot. Alina Barczyk
Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Fotografia przedstawiająca Zamek w Zbarażu Galeria obiektu +8
„Jeremi Wiśniowiecki”, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz