Morvi, Nouveau Palais. Image du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais., photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Modifié: oui, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Morvi, Nouveau Palais. Image du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais., photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Peinture du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Fragment de tableau provenant du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Nouveau palais. Peinture dans le salon avec cheminée (avec représentation des déesses Shiva et Parawati), photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Morvi, Nouveau Palais. Fragment d'une peinture dans le salon avec cheminée (avec représentation des déesses Shiva et Parawati), photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Fragment d'un tableau provenant du salon du deuxième étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Fragment d'un tableau provenant du salon du deuxième étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
Vue contemporaine du palais de Morvi, photo Agnieszka Kasprzak
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach
 Soumettre des informations supplémentaires
ID: POL-002870-P/194820

Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach

ID: POL-002870-P/194820

Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach

Dzięki ustaleniom, jakich dokonał brytyjski dziennikarz w przededniu jubileuszu pięćdziesięciolecia budowy największej rezydencji pałacowej w Dźodpur (Jodhpur, Indie), działalność artystyczna Stefana Norblina - popularnego w latach dwudziestych ubiegłego wieku portrecisty warszawskiej bohemy, niespodziewanie wzbudziła ogromne zainteresowanie na forum międzynarodowym
 

Stefan Norblin w Indiach

Wybuch wojny zmusiły Stefana Norblina (1892-1952) do pośpiesznego wyjazdu z kraju. Nie był to jednak kres jego kariery, lecz początek nowego, orientalnego wątku w twórczości. Norblin - podobnie jak niegdyś jego pradziad, Jan Piotr Norblin (1745-1830) dla Radziwiłłów w Nieborowie - otrzymał w Indiach zamówienia na ozdobienie obrazami pałacowych wnętrz

Pierwsze pozyskał podczas rozmów z pozującym mu do portretu maharadżą Shree Mahendrasinhji Lukhdhiri - fundatorem pałacu w Morvi (stan Gudźarat). Budowli o zgeometryzowanej, wyrazistej bryle, której krzywizny i zaokrąglenia nadały całości formę określaną w architekturze mianem „streamline”. Jej awangardowa, powstała na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX w., modernistyczna bryła, narzuciła wnętrzu nowoczesne wyposażenie, którego charakter podkreślić miały obrazy autorstwa Stefana Norblina. Prace o tematyce, kolorystyce i rozmiarach dostosowanych do istniejącej już, zamówionej przez maharadżę w londyńskiej firmie Gregson, Batley & King, aranżacji pałacowych wnętrz. 
 

Obrazy, które łączą nowoczesność z egzotyką

Stefan Norblin, realizując powierzone zadanie, stworzył wieloformatowe obrazy. Barwne, inspirowane hinduską mitologią i legendami kompozycje ubrane w artdecowski kostium stylowy, co zaowocowało oryginalnym połączeniem nowoczesności z nutą rodzimej egzotyki. Nieznane w jego wcześniejszej działalności twórczej formy okazały się być zgodne z oczekiwaniami i modą panującą wśród młodych, wykształconych na europejskich uczelniach i pilnie śledzących artystyczne nowinki, hinduskich książąt. Fascynacja stylistyką art déco, jaką wówczas posługiwał się Norblin, znalazła na terenach kolonialnych Indii dobre warunki dalszego rozwoju, podsycane przez prześcigających się w rozrzutności i fantazji maharadżów. Pozwalało to artyście malować obrazy o tematyce rodzajowej i myśliwskiej w oparciu o posiadane doświadczenie oraz własne spostrzeżenia

Natomiast wymagające dobrej znajomości tradycji obrazy o tematyce historycznej i mitologicznej tworzył Norblin na podstawie lektury dwóch ważnych dla kultury Indii eposów: „Ramajany” i „Mahabharaty”. Nie bez znaczenia, dla trafnego uchwycenia i zaprezentowania przewijających się w nich wątków, była dla artysty możliwość bezpośredniego kontaktu z lokalnymi arcydziełami malarstwa i rzeźby. Natknął się na nie zarówno w Bombaju, w którym spędził pierwsze miesiące swego pobytu w Indiach, jak i podczas wypraw, jakie odbył na wyspy Garapurii i Elephanta. Mógł tam podziwiać wykute w grotach sceny zaczerpnięte z hinduskich mitów i pieśni. Oglądać kamienne płaskorzeźby poświęcone kultowi boga Siwy oraz sceny mitologiczne, dzięki którym poznawał przeszłość i historię Indii. 

Wszystkie te aspekty oraz ustalenia, jakie równolegle prowadził ze swym zleceniodawcą, zaowocowały oryginalnymi formami. Kompozycjami malarskimi będącymi efektem bezpośredniej konfrontacji artysty z modernistycznym pałacowym wnętrzem oraz mitologiczną, wielobarwną retoryką hinduizmu. Dowodzą tego obrazy, którymi ozdobił wnętrza pełniące funkcje reprezentacyjne czy przestrzenie, w których - zgodnie z tradycją art déco - meblom towarzyszą wieloformatowe płótna. 
 

Nowy rozdział w twórczości Norblina

Barwny zbiór kompozycji malarskich, jakie na początku lat czterdziestych XX w., wykreował polski artysta na potrzeby modernistycznego New Palace w Morvi, otworzył nowy rozdział w twórczości Stefana Norblina. Stał się impulsem kolejnych zamówień, w których po raz pierwszy w twórczości artysty, obok orientalnej tematyki, pojawiła się bogata, nieobecna we wcześniejszych pracach, paleta kolorystyczna - szeroki wachlarz kontrastowo zestawionych barw, nadający kompozycjom charakter zgodny z hinduską tradycją.

Realizując powierzone przez maharadżę Morvi zadanie, w którym tematyka obrazów przyporządkowana została funkcjom, jakie aranżowane pomieszczenia pełniły, stworzył Stefan Norblin inspirujące kompozycje, którym towarzyszyła pełna aprobata zamawiającego. Wykonaną pracą wzbudził zachwyt nie tylko wśród spragnionych artystycznych nowinek Hindusów, lecz także przebywających w Morvi Europejczyków. Dowodzi tego zapis w pamiętniku polskiego dyplomaty, Henryka Stebelskiego (1904-1979), który pod datą 28 grudnia 1942 r. zapisał: „Spotkałem […] w drodze oficerów marynarki, którzy wracali z księstwa Morvi, gdzie spędzili święta. […] Opowiadali mi o mile spędzonym tygodniu w księstwie, ale przede wszystkiem zachwycali się wspaniałemi freskami nowego pałacu w Morvi. Byli zdumieni, że te cuda są związane z Polską, bo malował je Stefan Norblin.”. 

Obrazy, jakie artysta wykonał na potrzeby wystroju modernistycznego pałacu w Morvi, dały początek kolejnym zamówieniom, które realizował podczas swego pobytu w Indiach.

Related persons:

Time of construction:

1942

Keywords:

Publication:

08.11.2025

Last updated:

17.11.2025

Author:

Agnieszka Kasprzak
voir plus Texte traduit automatiquement
Fresque de Stefan Norblin au palais de Morvi, Inde, représentant des figures humaines abstraites parmi des flammes tourbillonnantes dans un style art déco. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Morvi, Nouveau Palais. Image du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais., photo Agnieszka Kasprzak
Fresque de Stefan Norblin au palais de Morvi, Inde, représentant des figures en poses dynamiques entourées de flammes tourbillonnantes, dans un style art déco. La fresque est située au-dessus d'un bar courbé avec des tabourets ronds. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Morvi, Nouveau Palais. Image du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais., photo Agnieszka Kasprzak
Fresque de Stefan Norblin au palais de Morvi, Inde, représentant trois figures stylisées parmi des formes tourbillonnantes et colorées. L'art combine des éléments modernistes et exotiques, reflétant la mythologie hindoue. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Peinture du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Peinture de Stefan Norblin représentant une figure féminine stylisée dansant avec les bras levés, entourée de formes abstraites et de feuillage sombre, dans une palette de verts et de jaunes. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Fragment de tableau provenant du mur derrière le bar dans le salon du premier étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Une peinture de Stefan Norblin au palais de Morvi, Inde, représentant deux figures en tenue traditionnelle entourées de feuillage. L'œuvre est au-dessus d'une cheminée en marbre avec des éléments décoratifs. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Nouveau palais. Peinture dans le salon avec cheminée (avec représentation des déesses Shiva et Parawati), photo Agnieszka Kasprzak
Une peinture de Stefan Norblin au palais de Morvi, Inde, représentant deux personnages en tenue traditionnelle avec une flûte et des fleurs, sur fond de grandes feuilles et d'un arbre. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Morvi, Nouveau Palais. Fragment d'une peinture dans le salon avec cheminée (avec représentation des déesses Shiva et Parawati), photo Agnieszka Kasprzak
Une peinture de Stefan Norblin au palais de Morvi, Inde, représentant trois figures entourées de végétation luxuriante et de fleurs. Une figure tient un panier de fruits, tandis qu'une autre est assise à côté d'un grand vase. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Fragment d'un tableau provenant du salon du deuxième étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Une peinture de Stefan Norblin représentant une femme nue aux longs cheveux, ornée de bijoux et entourée de fleurs et de fruits. Le style artistique est influencé par l'Art déco. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Fragment d'un tableau provenant du salon du deuxième étage du palais, photo Agnieszka Kasprzak
Façade du New Palace à Morvi, Inde, avec un design moderniste aux formes géométriques. Le bâtiment est entouré de jardins luxuriants avec des fleurs en fleurs et un vol d'oiseaux au-dessus. Photo montrant Obrazy Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach Galerie de l\'objet +8
Vue contemporaine du palais de Morvi, photo Agnieszka Kasprzak

Projets connexes

1
  • Mural Stefana Norblina w pałacu Morvi w Indiach, przedstawiający abstrakcyjne postacie ludzkie wśród wirujących płomieni w stylu art déco.
    Archiwum Polonik tygodnia Afficher