Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001337-P/134988

Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen

Identyfikator: POL-001337-P/134988

Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen

Warianty nazwy:

„Objekt für gute Gedanken”

Marian Bogusz otrzymał po elbląskim I Biennale Form Przestrzennych zamówienia z dwóch krajów zachodniej Europy, gdzie również rozwijała się idea plenerowych spotkań artystów, realizujących formy rzeźbiarskie, często w powiązaniu z kontekstem przemysłowym lub naukowym regionu. Po duńskim Aalborgu, gdzie zrealizował dużą kompozycję przestrzenną, przyszło zlecenie z Bawarii.

W 1971 r. został zaproszony wraz z Maciejem Szańkowskim do Norymbergi na plenerowe międzynarodowe Symposium Urbanum z okazji 500-lecia urodzin Albrechta Dürera. Zrealizował tam kamienną rzeźbę, miał także wystawę rysunków. Największą realizacją całego pleneru stała się jednak jego metalowa kompozycja przestrzenna w pobliskim Erlangen. W tym akademickim mieście, także na terenie kampusu uczelni stanęło od lat 70. XX w. kilkadziesiąt rzeźb i instalacji, autorstwa głównie artystów niemieckich, finansowanych przez rząd landu Bawarii.

Jak deklarował Bogusz, konstrukcja stanowiła próbę podjęcia dialogu z architekturą budynków uczelni. Artysta wspominał też wypowiedź jednego z robotników montujących obiekt, który docenił go dowiedziawszy się, że rzeźba niczego nie ma przedstawiać ani symbolizować. Nie jest jasne kto i kiedy nadał jej obecny tytuł, pierwotnie określana była po prostu jako „forma przestrzenna”.

Symetryczna kompozycja z czerwonych i pomarańczowych paneli układa się w kształt tworzący iluzję kuli; panele promieniście okalają „jądro” rzeźby: białą konstrukcję z napiętymi drutami, kontrastującą lekkością z ażurowym (ale robiącym wrażenie cięższego) otoczeniem z blach. Pierwotnie zamierzona jako kinetyczna (miał ją wprawiać w kołysanie wiatr) konstrukcja została unieruchomiona ze względu na bezpieczeństwo. Dzieło to można uznać za koronujące poszukiwania polskich artystów w zakresie monumentalnej, abstrakcyjnej plastyki w metalu, prowadzone od końca lat 50., głównie przy okazji plenerów i sympozjów w Polsce, w Niemczech i w Jugosławii.

Rzeźba jest inwentaryzowana pod Kunst-Nummer: K813.03. Polichromia dość świeża, dzięki czemu kolorystycznie wyraźnie odcina się na tle drzew i krzewów; metal pokrywa się jednak porostami i mchem.

Osoby powiązane:

Czas powstania:

1971-1972

Twórcy:

Marian Bogusz (malarz, rzeźbiarz, rysownik; Polska)(podgląd)

Bibliografia i archiwalia:

  • „Cmentarz na Rossie w Wilnie, badania inwentaryzacyjne”, katalog on-line, opr. Anna Sylwia Czyż i Bartłomiej Gutowski, dostęp on-line http://cmentarznarossie.uksw.edu.pl/
  • H. Grubert, Sukcesy norymberskie polskich artystów rzeźbiarzy M. Bogusza i M. Szańkowskiego, „Express Wieczorny”, 17.12.1971, s. 298
  • Anna Maria Leśniewska, Przestrzenne poszukiwania Mariana Bogusza, „Rzeźba Polska. Rocznik Orońsko”, 1987, s. 153, il. 155
  • Wolfgang Horn, „Symposion Urbanum”, 1971
  • Bożena Kowalska, „Bogusz: artysta i animator”, Pleszew 2007, s. 212, 213, 216
  • https://www.uba.uni-erlangen.de/kunst/k813.03.html

Słowa kluczowe:

Publikacja:

24.08.2023

Ostatnia aktualizacja:

20.01.2025

Opracowanie:

prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Galeria obiektu +3
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Galeria obiektu +3
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Galeria obiektu +3
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Fotografia przedstawiająca Forma przestrzenna „Obiekt dobrych myśli” Mariana Bogusza w Erlangen Galeria obiektu +3
Marian Bogusz, Forma przestrzenna/„Obiekt dobrych myśli”, 1971-1972, blacha stalowa i aluminiowa malowana, Erlangen, Technische Fakultät der Friedrich-Alexander-Universität, fot. Andrzej Pieńkos, 2014

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz