Pierre Denis Martin (przypisywany), Portret konny Jana III Sobieskiego, olej/płótno, 126 x 100 cm, Bayerische Staatsgemäldesammlungen – Staatsgalerie Schleißheim, Monachium, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Portret konny Jana III Sobieskiego w Nowym Pałacu w Schleißheim
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002123-P/162527

Portret konny Jana III Sobieskiego w Nowym Pałacu w Schleißheim

Identyfikator: POL-002123-P/162527

Portret konny Jana III Sobieskiego w Nowym Pałacu w Schleißheim

Portret konny przedstawiający króla Jana III Sobieskiego (1629-1696) w rynsztunku, gromiącego wojska ottomańskie podczas bitwy pod Wiedniem w 1683 r., w zbiorach Nowego Pałacu w Schleißheim należy do najcenniejszych wizerunków władców polskich w niemieckich zbiorach muzealnych.

Dla kolekcji Nowego Pałacu w Schleißheim ma on szczególne znaczenie nie tylko z uwagi na to, że obraz prawdopodobnie wyszedł spod pędzla uznanego francuskiego malarza scen historycznych Pierre'a Denisa Martina [znanego także jako Martin Młodszy albo Martin Gobelins (1663-1742)], ale także ze względu na historię stojącą za znalezieniem się królewskiego wizerunku w kolekcji elektora bawarskiego Maksymiliana Emanuela Wittelsbacha. Barokowy pałac, w którego zbiorach dziś znajduje się obraz, mimo że nie został ukończony zgodnie z projektem rezydencji i ostatecznie zrealizowano zaledwie jedno jego skrzydło, ma monumentalny charakter, a jego wnętrze odzwierciedla zainteresowania właściciela. Dowodem na to są liczne obrazy batalistyczne w kolekcji.

Podarunek królowej

Wykonany techniką olejną portret konny Jana III Sobieskiego na tle bitwy wiedeńskiej powstał w latach 90. XVII w. Do zbiorów trafił po śmierci polskiego władcy jako prezent od królowej Marii Kazimiery dla jej córki Teresy Kunegundy, żony Maksymiliana Emanuela Wittelsbacha. Obraz był jednym z kilku płócien przesłanych wówczas Teresie Kunegundzie, które miały przypominać o heroizmie Jana III Sobieskiego na polu walki.

Opis portretu

Jan III Sobieski został przedstawiony na obrazie w złoto-czerwonej karacenie (typ zbroi), ze skórą lamparcią zarzuconą na plecy, z buławą pod prawym kolanem i regimentem w prawej dłoni. Rumak, na którym siedzi, stoi na tylnych nogach, z przednimi uniesionymi w górę w nieco cyrkowej pozie. Pod kopytami konia widnieją porozrzucane atrybuty pokonanego wroga: splątana turecka chorągiew, tarcza oraz turban. Monumentalny wizerunek władcy na pierwszym planie kontrastuje z tragiczną sceną rozgrywającą się w tle, gdzie można dostrzec dramat żołnierzy, sterroryzowanych jeńców i jasyrów.

Obraz stanowi przykład wizerunku Jan III Sobieskiego jako triumfującego herosa, akcentującego jego militarne sukcesy i chwałę. W prawym górnym rogu płótna widnieje postać dmącej w trąbę Sławy, fragmentarycznie wychylającej się z chmur z tarczą Sobieskich, co dodatkowo wzmacnia przesłanie glorii władcy.

Poszukiwania archetypu tego przedstawienia trwają

Niesygnowana praca ze zbiorów Nowego Pałacu w Schleißheim posiada analogie z realizacjami Jerzego Eleutera Siemiginowskiego z Muzeum Narodowego oraz Grzegorza Filipa Rugendasa z Muzeum Narodowego w Krakowie. Dotychczas nie ustalono, kto był autorem archetypu wizerunków Jana III Sobieskiego jako antycznego herosa na tle bitwy pod Wiedniem.

 

Czas powstania:

Lata 90. XVII w.

Bibliografia i archiwalia:

  • A. Żurek, Związki dynastyczne pomiędzy dawną Polską a dawną Rzeszą - miejsca pamięci na terenie dzisiejszych Niemiec i Austrii, Warszawa 2023, s. 99.
  • J. Ruszczycówna, Ikonografia Jana III Sobieskiego: wybrane zagadnienia, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie", Tom 26 (1982) s. 209-307.
  • N. Kozlowski, E. Krasinska-Klaputh, A. Menhard, Bayerische Löwen - Polnische Adler. Auf gemeinsamen historischen Spuren, München 2008, s. 132.

Publikacja:

24.07.2024

Ostatnia aktualizacja:

26.11.2024

Opracowanie:

Muszkowska Maria
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Portret konny Jana III Sobieskiego w Nowym Pałacu w Schleißheim
Pierre Denis Martin (przypisywany), Portret konny Jana III Sobieskiego, olej/płótno, 126 x 100 cm, Bayerische Staatsgemäldesammlungen – Staatsgalerie Schleißheim, Monachium, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone

Obiekty powiązane

24
Pokaż na stronie:

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz