Widok ogólny z Gór Prenestyńskich na sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w Mentorelli, fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
Wnętrze kościoła Matki Bożej Łaskawej w Mentorelli, wygląd współczesny po przebudowie dokonanej przez zmartwychwstańców w XIX w., fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
Kościół Matki Bożej Łaskawej w Mentorelli, drewniana figura Madonny w typie Tronującej Matki Bożej z Dzieciątkiem (Sedes Sapientiae), XII w., fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
Tron Matki Boskiej Mentorelskiej wg projektu Leona Zbyszewskiego wykonał Walenty Olejnik, koniec XIX w., fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
Grota obok kościoła Matki Bożej Łaskawej w Mentorelli. Grota związana jest z postacią św. Benedykta z Nursji, fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
Mentorella, obok kościoła Matki Bożej Łaskawej, dzwonnica z dzwonami z ludwisarni Saturnina Skubiszyńskiego w Poznaniu, 1991, fot. Piotr Jamski, 2024, wszelkie prawa zastrzeżone
Fotografia przedstawiająca Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002151-P/162849

Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella

Identyfikator: POL-002151-P/162849

Sanktuarium księży zmartwychwstańców na wzgórzu Mentorella

W roku 1857 papież Pius IX (1792-1878) powierzył nowo powstałemu Zgromadzeniu Zmartwychwstania Pana Naszego Jezusa Chrystusa (pot. zmartwychwstańcy) kościół i klasztor Matki Bożej Łaskawej w Mentorelli. W ten sposób polskie wówczas zgromadzenie zmartwychwstańców stało się kustoszem miejsca kultu, którego historia sięga starożytności.

Krótka historia sanktuarium w Mentorelli
Mentorella leży 60 km na wschód od Rzymu, w Górach Prenestyńskich, na wysokości 1018 m n.p.m. Tradycja wiąże tutejsze sanktuarium z miejscem nawrócenia Placyda, trybuna i dowódcy wojsk rzymskich, który na przełomie I i II w. doznał tu objawienia i wraz z całą rodziną ‒ już jako Eustachy ‒ przyjął chrześcijaństwo. Z tego powodu cesarz Konstantyn I Wielki kazał wybudować tu poświęconą Najświętszej Marii Pannie świątynię, którą konsekrował papież Sylwester I (?-335). Pamiątką po pierwszym kościele mogą być - zachowane do dziś - dwie kamienne kolumny pochodzące z IV w.

Późnoantyczne tradycje ma także skalna grota, usytuowana obok kościoła. Jest ona związana ze św. Benedyktem z Nursji, który przebywał tu przez pewien czas przed osiedleniem się w niedalekim Subiaco, gdzie założył pierwszą siedzibę benedyktynów. Wkrótce Mentorella została przekazana benedyktynom. Pod koniec IX w. rozbudowali oni kościół i wznieśli klasztor. Szerzyli kult Matki Bożej i zapewne umieścili drewnianą figurę Madonny w centralnym miejscu świątyni, choć nie mamy informacji, kiedy dokładnie to się wydarzyło. W czasach benedyktyńskich Mentorella była celem licznych pielgrzymek pokutnych. Spośród słynnych pątników wymienić należy św. Franciszka z Asyżu i jego towarzysza bł. Idziego oraz bł. Małgorzatę Colonnę. Z tego okresu zachowały się romańska bryła świątyni oraz rzadkie i cenne obiekty sztuki. Jest to romańskie antependium (zdobiony element zakrywający podstawę ołtarza) ze scenami nawrócenia św. Eustachego oraz konsekracji kościoła w Mentorelli przez papieża Sylwestra I, sygnowane przez Guglielma z Chieti. Dodatkowo jest też bogato rzeźbiony romański krucyfiks i siedmioramienny świecznik z XIV stulecia.

Nie znamy dokładnej daty opuszczenia wzgórza przez benedyktynów. Najpewniej opiekowali się oni sanktuarium do końca XIV w. Potem jego sława zaczęła gasnąć, a budynki popadać w ruinę.

Odbudowa przez jezuitów sanktuarium w Mentorelli
O złym stanie zachowania klasztoru świadczy relacja biskupa Faenza, Annibale’a de Grassiego (1537-1590), który z polecenia papieża Grzegorza XIII (1502-1585) odwiedził sanktuarium w 1581 r. Osiemdziesiąt lat później jezuita Atanazy Kircher (1602‒1680), w trakcie zbierania materiałów do swojej książki na temat Lacjum, dotarł na wzgórze Mentorella (czy też Vulturella lub Vultuilla). Pisał stąd często do Michała Boyma - polskiego jezuity ze Lwowa, z którym wspólnie kładł podwaliny pod współczesną sinologię.

Kircher - jako czciciel Maryi - postanowił odbudować sanktuarium i polecił, by tutaj pochować jego serce. Zebrane przez niego fundusze pochodziły m.in. od Leopolda I Habsburga, cesarza rzymskiego czy Johanna Friedricha Waldsteina, arcybiskupa praskiego. Zapewniły one nie tylko renowację sanktuarium, lecz także pozwoliły na nowe fundacje. Kaplicę św. Sylwestra w sanktuarium pokryto wówczas freskami autorstwa A. Rosatiego z Vicovaro. Nawiązywały one do starochrześcijańskich dziejów i ukazywały chrzest cesarza Konstantyna oraz konsekrację świątyni w Mentorelli. W tym czasie Johann Paul Schor (1615-1674), zwany we Włoszech Giovannim Paolo Tedesco, ozdobił również freskami kaplicę św. Eustachego. Zostały także wzniesione tzw. Święte Schody (Scala Sancta).

W 1664 r. papież Aleksander VII (1599-1667) udzielił świątyni odpustów i od tej pory Mentorella stała się miejscem licznych pielgrzymek, które zmierzały tu każdej jesieni na uroczystość św. Michała Archanioła. Atanazy Kircher przeznaczał rocznie 1400 skudów na wydatki związane z podróżą i utrzymaniem spowiedników towarzyszących pielgrzymom. Misję tę pełnili księża jezuici aż do roku 1772, a więc do momentu kasaty zakonu. Pamiątką po czasach opieki jezuitów nad sanktuarium, sprawowaną przy wsparciu Habsburgów, jest sukienka na figurę Matki Bożej Mentorelskiej podarowana - zapewne w l. 60. XVIII w. - przez cesarzową Marię Teresę. W końcu XIX w. sukienkę zdjęto z posągu i wkomponowano w ornat przechowywany w klasztorze do dziś.

Księża zmartwychwstańcy w Mentorelli
Przez kolejny wiek sanktuarium - pozbawione stałej opieki - stopniowo popadło w ruinę. Dlatego też papież Pius IX w 1857 r. powierzył zgromadzeniu zmartwychwstańców opuszczony klasztor i kościół Matki Bożej Łaskawej w Mentorelli. Ojcowie zmartwychwstańcy rozpoczęli swoją działalność od gruntownego remontu zabudowań. Było to możliwe w dużej mierze dzięki fundacjom polskiej emigracji, m.in. hrabiny Julii Pusłowskiej z domu Druckiej-Lubeckiej (1811-1888) i ks. Jana Koźmiana (1814-1877). Zmartwychwstańcy przebudowali świątynię. Dodali wieżę z oknami nad ołtarzem głównym, ściany ozdobili freskami, m.in. z wizerunkiem św. Kazimierza. Na nowo zaaranżowali także ołtarz główny z wystawionym w nim posągiem Matki Bożej Łaskawej. Projekty przygotowali i zalecenia wydawali ks. Leon Zbyszewski i kleryk Eustachy Skrochowski, którzy w ostatniej ćwierci XIX w. przebywali w Mentorelli.

Polskie ślady na wzgórzu Mentorella
Od początku działalności zmartwychwstańców w Mentorelli przybywali tam także polscy pielgrzymi i artyści, po których pozostały ciekawe i cenne polonika. Wśród nich jest obraz „Immaculata” - jedno z dwóch zachowanych dzieł Edwarda Brzozowskiego (1815-1847), polskiego ucznia Johanna Friedricha Overbecka (1789-1869) - czy też posąg św. Pawła autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego (1810-1886). Z kolei na początku XX w. sanktuarium odwiedziła polska malarka Bronisława Rychter-Jankowska (1868-1953), która w 1905 r. wydała książkę Poza Rzymem. Była to krótka relacja z wizyty w Mentorelli opatrzona m.in. autorskimi ilustracjami z tego miejsca.

Także kardynał Karol Wojtyła wielokrotnie pielgrzymował do Mentorelli. Odbył tam swą pierwszą pielgrzymkę jako nowo obrany następca św. Piotra papież Jan Paweł II. Pamiątkami tych wizyt są dary - m.in. kielich mszalny. W drugiej połowie XX w. nad sanktuarium wzniesiono niewielką dzwonniczkę, na której zawieszono dzwony odlane przez ludwisarnię z Poznania.

Czas powstania:
IV, IX, XVII i XIX w.
Publikacja:
12.08.2024
Ostatnia aktualizacja:
21.10.2024
Opracowanie:
Piotr Jamski, Maria Nitka, Barbara Jamska
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Archiwum Polonik tygodnia Zobacz