KONKURS DZIEDZICTWO BEZ GRANIC ZOBACZ
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Modifié: oui, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Image de la Vierge Marie et de l'Enfant Jésus dans l'église de la Visitation de la Vierge Marie à Šiluva (intérieur), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Licence: CC BY-SA 4.0, Source: Instytut Polonika, Conditions d\'autorisation
Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie
 Soumettre des informations supplémentaires
ID: POL-002770-P/193220

Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie

ID: POL-002770-P/193220

Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie

Na przestrzeni wieków jednym najważniejszych maryjnych sanktuariów Litwy i prężnym ośrodkiem pielgrzymkowym stał się kościół w niewielkiej miejscowości Szydłów na Kowieńszczyźnie. Zwano go niegdyś Żmudzką Częstochową, a dziś Żmudzkim Lourdes.

Sława Szydłowa, niewielkiego - sennego miasteczka na Żmudzi rozpoczęła się na początku XVII w., kiedy na otaczających go łąkach i polach ukazała się Matka Boska. Był to czas, kiedy nie było tu świątyni rzymskokatolickiej, bowiem właściciel miejscowości Melchior Zawisza przeszedł na kalwinizm. Stary kościół z 1457 r. zamieniony został na zbór.

Źródła historyczne niezbyt precyzyjnie podają przebieg wydarzeń sytuowanych w 1607, 1608 lub w 1612 r. Różne są też szczegóły, choć w każdej opowieści o objawieniach pojawia się grupa pastuszków, którzy na kamieniu pod Szydłowem zobaczyli płaczącą kobietę z dzieckiem na rękach. W związku z tym, że niewiasta płakała, a malcy nie chcieli zostawić jej bez pomocy, zawiadomili o nieboraczce kalwińskiego katechetę Mikołaja Fierasa i nauczyciela Salomona Grodzkiego. Ci przepytali kobietę, która powiedziała im, że płacze bo niegdyś w tym miejscu czczono jej Syna, a dziś rośną tu zboża. Po tych słowach kobieta zniknęła, a najstarszy mieszkaniec Szydłowa wspomniał o istniejącym w tym miejscu kościele zlikwidowanym w czasach protestantyzmu oraz o zakopanych przedmiotach kultu. Mieszkańcy Szydłowa zawiadomili więc kurię biskupią, która wysłała ks. Jana Kozakiewicza (zm. 1647), późniejszego proboszcza szydłowieckiego i biskupa sufragana żmudzkiego. Pod jego kierunkiem przeszukano teren wskazany przez starca. Z ziemi wydobyto skrzynię z kościelnymi naczyniami i szatami, a także dokumenty erekcyjne starej świątyni szydłowieckiej. Nade wszystko zaś w zakopanej skrzyni odnaleziono obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus, w którym rozpoznano płaczącą kobietę. Wizerunek ten szybko okazał się cudownym.

Tyle legenda. Faktem jest że od lat 30.-40. XVII w. do Szydłowa zaczęli pielgrzymować wierni. Był to początek kontrreformacji na terenie diecezji żmudzkiej, która po czasach niepokojów religijnych XVI w. wyszła bardzo osłabiona. Trudno dostępne - lesiste tereny, ze słabo rozwiniętą siecią dróg i miasteczek, a co za tym idzie - siecią parafialną w połączeniu z reformacją skutkowały w tym, że na początku XVII w. na Żmudzi pozostało tylko siedem parafii i nie było żadnego klasztoru. Czasy zmieniły się, kiedy na czele diecezji stanął w 1633 r. zaangażowany w odnowę Kościoła Jerzy Tyszkiewicz (1599-1656). To z nim właśnie należy związać rozwój kultu maryjnego w Szydłowie.

Pierwszą - drewnianą świątynię na miejscu objawień poświęcił sufragan żmudzki Piotr Parczewski (ok. 1598-1658/59) w 1651 r. W ołtarzu umieszczono obraz rzekomo odnaleziony w skrzyni pod ziemią. Według legendy w tej pierwszej świątyni kamień służył za ołtarz. Obecnie obszar po pierwszej świątyni zajmuje kaplica na cmentarzu projektu Antoniego Wiwulskiego (1877-1919) z 1912 r.

Rosnąca, szczególnie po czasach okupacji moskiewskiej (1655-1660), popularność miejsca, a co za tym idzie zasobność parafii szydłowieckiej, pozwoliła podjąć w XVIII w. szereg inwestycji. Z nich najważniejsze było wzniesie murowanego kościoła. Budowę rozpoczął w 1760 r. proboszcz Jan Dominik Łopaciński (1708-1778), późniejszy biskup żmudzki, a ukończył w 1786 r. kolejny Tadeusz Bukaty (1740-1795), który został przy Łopacińskim sufraganem. Po ukończeniu budowy odbyła się uroczystość koronacji obrazu maryjnego, z udziałem dwunastu biskupów, starosty żmudzkiego Antoniego Giełguda (zm. 1795), pięciu wojewodów, licznych senatorów i ponoć 30 tysięcy pielgrzymów z Litwy, Prus i Polski. Obrzędu koronacji koronami poświęconymi w Rzymie przez Piusa VI dokonał na rynku miasteczka biskup Jan Stefan Giedroyć (1730-1803). Po czym obraz uroczyście przeniesiono do kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Marii Panny, umieszczając go w ołtarzu głównym.

Wizerunek Matki Boskiej Szydłowskiej jest jednym z trzech koronowanych cudownych obrazów maryjnych w Litwie, obok wizerunku w Trokach i w Ostrej Bramie (Wilno). Wizerunek szydłowiecki jest kopią obrazu maryjnego w typie „Salus Populi Romani” (Ocalenie ludu rzymskiego) z bazyliki rzymskiej Santa Maria Maggiore. Był to wizerunek bardzo popularny w okresie kontrreformacji, a kopie wizerunku „Salus Populi Romani” wysłano z Rzymu do najodleglejszych zakątków świata chrześcijańskiego. W Rzeczpospolitej kult Matki Boskiej Śnieżnej był najsilniejszy w pierwszej połowie XVII w. łącząc się i z kontrreformacją i z zagrożeniem tureckim, które zgodnie z ideą „antemurale christianitatis” (przedmurza chrześcijańskiego) skonkretyzowało się podczas zwycięskiej obrony Chocimia w 1621 r. Jego promocja wiązała się także z dyskusją z protestantami, którzy zakwestionowali kult Maryi i kult cudownych wizerunków. Wizerunek z Szydłowca powstał zapewne w litewskich warsztatach w pierwszej połowie XVII w. Jest dekorowany metalową sukienką wykonaną przez Wawrzyńca Hoffmana z Królewca w 1674 r.

Kościół w Szydłowie jest trójnawową halą z wydłużonym, niższym i węższym prezbiterium zakończonym pięciobocznie, które ujmują zakrystia i skarbczyk. Fasadę flankują czworoboczne wieże, pomiędzy którymi wznosi się wysoki fronton. Oprócz głównego portalu, niewielkie wejścia zaplanowano w bocznej, północnej ścianie, a więc od strony miasteczka. Elewacje ujmują pilastry podtrzymujące belkowanie, ożywiają ją także płyciny. W dolnej części zaprowadzono boniowanie. Kościół wzniesiono z czerwonej cegły, tynkując jedynie niektóre elementy elewacji, w tym dwa szczyty: frontowy dwukondygnacyjny i pomiędzy korpusem świątyni a prezbiterium. Białe - tynkowane opaski ujmują także otwory okienne i drzwiowe oraz belkowanie. Nie wydaje się, by był to pierwotny plan, tym bardziej że cegła położona jest niestarannie. Zadanie otynkowania odłożono na późniejszy czas, ale niestety wraz z rozbiorami następowała powolna niechęć prawosławnego caratu wobec Kościoła rzymskokatolickiego, stąd można podejrzewać, że w XIX w. nie było możliwości by przeprowadzać uzupełnienia. Choć podjęto remont w 1892 r. i w 1925 r. (powstała wówczas skromna dekoracja freskowa wnętrza) nie zdecydowano się jednak na otynkowanie budynku.

Warto zwrócić uwagę, że kościół zaczął budować Jan Dominik Łopaciński. Była to jedna z wielu jego inicjatyw architektonicznych. Rozpoczął on wznoszenie kościoła w Oniksztach, a w katedrze w Worniach słynny architekt Johann Christoph Glaubitz (ok. 1710-1767) prowadził dla niego jakieś prace. W dobrach biskupów żmudzkich Janopol Łopaciński wzniósł pałac.

Cenne i ciekawe jest późnobarokowo-klasycystyczne wyposażenie, dekorowane stiukowymi figurami, które są łączone z osobą Tomasza Podhajskiego. Architektoniczne formy ołtarzy, ambony i chrzcielnicy zostały zaprojektowane już w nowym - klasycystycznym stylu. Dodano do nich figury zrealizowane w starszej, barokowej stylistyce. Wnętrze ma też barwę odpowiadającą klasycyzmowi - biały zestawiony ze złoconym detalem. Można więc założyć, że twórcą projektu nie był zachowawczy Podhajski, ale architekt pracujący w nowej konwencji. Być może był nim Augustyn Kossakowski (1737-1803) działający w Wilnie, ale także w Kalwarii Żmudzkiej i w innych miastach Litwy.

W ołtarzach oglądamy figury apostołów i ojców Kościoła Zachodniego, a także przedstawienia najważniejszych świętych, wśród których nie mogło zabraknąć św. Kazimierza - patrona Litwy. W zwieńczeniu ambony znalazła się figura Chrystusa jako Dobrego Pasterza, a w koszu postacie czterech Ewangelistów. W prezbiterium ponad miejscem, gdzie niegdyś stał tron biskupi oraz stalle kapłańskie umieszczono obeliski na szerokim, pofałdowanym cokole przypominającym balustradę loży. W ten sposób powetowano architektoniczny brak tego elementu. Co ciekawe obelisk po lewej stronie zawiera symbole odnoszące się do papieża, a ten po prawej do biskupa, co jest oczywiście czytelną aluzją do papieskiej koronacji obrazu i biskupiej opieki nad Szydłowem.

Organy wraz z chórem muzycznym powstały w 1789 r. Instrument przypisywany jest Mikołajowi Jansonowi (zm. 1791) z Wilna. Sam chór muzyczny wznosi się na sześciu filarach o wymyślnym, nieregularnym kształcie. Choć jego forma odwołuje się do stylu tzw. baroku, to motywy dekoracyjne są już klasycystyczne (gryfy z wazonami, bukariony).

Warto także dodać, że w kościele znajduje się XIX-wieczna tablica epitafijna Leona Kontryma (1847-1905), marszałka okolicznej szlachty. Inna tablica zawierająca napis w języku polskim pochodzi z 1645 r. i jest wezwaniem do modlitwy za zmarłych. Pierwotnie była umieszczona w drewnianym kościele i po erygowaniu nowego została do niego przeniesiona.

Po czasach komunizmu kult maryjny w Szydłowie się odrodził. W 1993 r. sanktuarium odwiedził Jan Paweł II, co upamiętniono tablicą. Główne uroczystości odbywają się w sanktuarium 8 września, w dniu patronackim kościoła, czyli Narodzenia Marii (Matki Boskiej Siewnej). Tego dnia do miasteczka ściągają liczni pielgrzymi, nie tylko z Litwy. Dla obsługi ruchu pielgrzymkowego powstało w ostatnich latach Centrum Pielgrzyma, a pomiędzy cmentarzem a sanktuarium wystawiono ołtarz polowy.

Time of construction:

1760-1786

Creator:

Augustyn Kossakowski (architekt; Polska, Francja)(aperçu), Antoni Wiwulski (architekt, rzeźbiarz; Polska, Francja, Litwa)(aperçu), Wawrzyniec Hoffmann (złotnik; Królewiec), Mikołaj Janson (organmistrz; Wilno)

Bibliography:

  • A.S. Czyż, Pałace Wilna XVII-XVIII wieku, Warszawa 2021, s. 596-599.
  • Lietuvos architektūros istorija, t. 2: Nuo XVII a. pradžios iki XIX a. vidurio, sud. K. Čerbulėnas, A. Jankevičienė, Vilnius 1994, s. 144-147.
  • J. Skłodowski, „Cmentarze na Żmudzi. Polskie ślady przeszłości obojga nardów/Žemaičių kapinės. Lenkiški pedsakai abieju tautu istorijoje”, tłum. B. Mikalonienė, Warszawa 2013, s. 117, 214-215.

Publication:

24.08.2025

Last updated:

24.08.2025

Author:

dr hab. Anna Sylwia Czyż, prof. ucz.
voir plus Texte traduit automatiquement
Façade de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, Lituanie, avec deux tours carrées et un haut fronton. L'église est en brique rouge avec des éléments plâtrés blancs. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
L'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, Lituanie, présente une façade en briques rouges avec deux tours carrées et un fronton central. Des arbres et un petit bâtiment au toit rouge sont visibles à proximité. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
L'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, Lituanie, présente une façade en briques rouges avec deux tours carrées et un haut fronton. Des arbres et un petit bâtiment au toit rouge sont visibles à proximité. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, Lituanie, avec des murs en briques rouges, entourée d'arbres et une rue au premier plan. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie, 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
L'autel de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów présente une icône dorée de la Vierge Marie avec l'Enfant, entourée de décorations ornées et flanquée de colonnes. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Image de la Vierge Marie et de l'Enfant Jésus dans l'église de la Visitation de la Vierge Marie à Šiluva (intérieur), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, avec de hautes colonnes ornées de stuc, des bancs en bois et des vitraux. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, montrant un autel richement décoré avec des statues de saints et une peinture dans un cadre doré. L'architecture présente des éléments classiques et baroques. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, montrant des arcs ornés de sculptures d'anges et des bancs en bois. La lumière entre par une porte en bois ouverte. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, montrant des figures en stuc ornées et des éléments décoratifs sur la tribune du chœur, avec des arcs et une porte en bois en arrière-plan. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, avec des autels ornés de statues religieuses et de peintures, y compris une image de la Vierge Marie avec un enfant dans un cadre doré. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, avec un autel richement décoré de sculptures et de peintures, entouré de colonnes ornées et de bancs. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, avec une chaire richement décorée de figures en stuc de saints et d'apôtres de style baroque. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, avec des figures en stuc baroques-classiques et des éléments architecturaux. Une porte en bois avec des sculptures ornées est visible en dessous. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024
Intérieur de l'église de la Visitation de la Bienheureuse Vierge Marie à Szydłów, avec un autel richement décoré et une image encadrée en or de la Vierge Marie et l'Enfant, entourée de statues blanches et de colonnes. Photo montrant Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie Galerie de l\'objet +13
Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie (wnętrze), 1760-1786, photo Anna Sylwia Czyż, 2024

Projets connexes

1
  • Fasada kościoła Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Szydłowie na Litwie z dwiema czworobocznymi wieżami i wysokim frontonem. Kościół z czerwonej cegły z białymi tynkowanymi elementami.
    Katalog poloników Afficher