Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: OS-011027-P/194259

Brunon Lechowski

Identyfikator: OS-011027-P/194259

Brunon Lechowski

Imię:

Brunon

Nazwisko:

Lechowski

Drugie imię:

Bronisław

Data urodzenia:

04-04-1887

Miejsce urodzenia:

Warszawa

Data śmierci:

16-10-1941

Wiek:

54

Zawód:

malarz, scenograf

Biogram:

Brunon Lechowski – polski malarz i scenograf w Brazylii


O jego życiu można byłoby nakręcić niejeden film, a o przygodach – opowiadać bardzo długo. Brunon Lechowski, bo o nim mowa, to artysta, który mógłby swoim życiem zainspirować wielu Polaków, nie tylko tych mieszkających za granicą. Dowiedz się więcej o malarzu, który postanowił osiedlić się na stałe w Rio de Janeiro.


Brunon Lechowski (1887-1941) – pochodzący z Polski oraz mieszkający w Brazylii scenograf i malarz. Kształcił się w Kijowie, Warszawie oraz Paryżu. Stworzył dekoracje do wielu spektakli i filmów, takich jak m.in.: „Lokaj” (1919), „Blanc et noir” (1919), „Za trzy spojrzenia” (1922) i „Krzyk w nocy” (1922).


W latach dwudziestych XX w. w głowie Brunona Lechowskiego zrodził się pomysł, aby stworzyć w Warszawie Międzynarodowy Dom Artystów. Aby zebrać środki na ten cel, zawarł zakład z przyjacielem o 300 tys. zł i postanowił udać się w podróż dookoła świata, jednak komunikując się jedynie w języku polskim, bez pieniędzy w kieszeni. Historia ta dotarła do uszu samego marszałka Piłsudskiego, który życzył Lechowskiemu powodzenia. Co więcej, jego przygody w różnych zakątkach globu opisywano wówczas na łamach wielu gazet.


Zakładu Lechowski jednak nie wygrał, ponieważ na stałe osiedlił się w Brazylii. Wcześniej zorganizował tam wystawę swoich obrazów, z której środki miały być przeznaczone na dalszą podróż. I mimo że sztuka malarza została w Ameryce Południowej dobrze przyjęta, nikt nie zdecydował się wówczas na zakup jego obrazów.


Z inicjatywy Lechowskiego powstało w Brazylii stowarzyszenie artystów Núcleo Bernardelli. Malarz i scenograf wychował też całe pokolenie mieszkających w Ameryce Południowej artystów. Przez całe życie sam również tworzył: w dwudziestoleciu wojennym jego prace koncentrowały się na scenach symbolicznych, w Brazylii skupił się on jednak głównie na pejzażach. Zdaniem Eligiusza Niewiadomskiego:

miał on zdumiewającą fantazję malarską i dar kompozycyjny, nadzwyczajne poczucie linii i stylu i niezwykłą (choć nierówną) wrażliwość na barwy.


 

 

Publikacja:

24.10.2025

Ostatnia aktualizacja:

24.10.2025
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz