Historia Noemi i Ruth, 1620‒1621
Licencja: domena publiczna, Źródło: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu
Panowanie Jeroboama i kult bożków, 1620‒1621
Licencja: domena publiczna, Źródło: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu
Dzieje króla Antiocha, 1620‒1621
Licencja: domena publiczna, Źródło: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu
Wydarzenia poprzedzające Pasję, 1620‒1621
Licencja: domena publiczna, Źródło: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: bada-000026-P/190668

Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu

Identyfikator: bada-000026-P/190668

Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu

Ilustrowana monografia autorstwa Małgorzaty Biłozór‑Salwy „Jan Ziarnko czy Jean le Grain? Twórczość lwowskiego artysty w XVII‑wiecznym Paryżu” wzbogaciła wydawaną przez Instytut Polonika serię „Studia i Materiały”. Publikacja przedstawia działalność artystyczną oraz barwny życiorys lwowskiego artysty działającego w Paryżu w XVII w. - Jana Ziarnko, znanego pod przydomkami: Jean le Grain, A. Grano, Leopoliensis czy Ziarnko Polonus.

Polski artysta-rytownik urodził się i kształcił we Lwowie. Przez pewien czas przebywał w Krakowie. Później udał się do Włoch, aż ostatecznie osiadł we Francji - w Paryżu. Związany był z tamtejszym rynkiem wydawniczym pierwszej ćwierci XVII w., w szczególności z otoczeniem dworu królewskiego. Tworzył głównie ryciny umieszczane na afiszach, alegorie polityczne, ilustracje do druków, portrety czy kalendarze i almanachy. Interesował się alchemią, teorią geometrii i anamorfozy. Był autorem traktatu „Perspectivae stereo graphicae” (Paryż 1619) poświęconego tworzeniu anamorfoz stożkowych.

Książka Małgorzaty Biłozór Salwy nie jest pierwszą monografią artysty, niemniej autorka poszerza zakres badań i - w porównaniu do poprzedników - umieszcza całość w kontekście epoki i realiów trzech różnych miast - Lwowa, Krakowa i Paryża ‒ jak również przedstawia złożone relacje i zależności między władzą a artystami-rytownikami, jako swoistymi narzędziami służącymi do rozbudowania działań propagandowych.

Monograficzne zestawienie dorobku artystycznego Jana Ziarnki jest niewątpliwie wyjątkowym wydarzeniem badawczym - to efekt wieloletnich kwerend prowadzonych w zbiorach polskich i zagranicznych. Zasadniczemu tekstowi towarzyszy rzetelnie opracowany katalog rycin zawierający ponad 50 pozycji, w tym bogaty zespół nierozpoznanych wcześniej grafik. Autorka analizowała dzieła pod względem ich rodzaju, treści, funkcji społecznych, politycznych i propagandowych.

Niezwykła monografia Jana Ziarnki, autorstwa Małgorzaty Biłozór‑Salwy, została wysoko oceniona przez recenzentów naukowych - dr hab. Jolantę Talbierską  (kierownika Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie) oraz dr Annę Czarnocką (kustosza Oddziału Zbiorów i Kolekcji Artystycznych Biblioteki Polskiej w Paryżu).

Osoby powiązane:

Publikacja:

10.06.2025

Ostatnia aktualizacja:

10.06.2025

Realizacja (rok/lata):

2021
rozwiń
 Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu Galeria obiektu +3
Historia Noemi i Ruth, 1620‒1621
 Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu Galeria obiektu +3
Panowanie Jeroboama i kult bożków, 1620‒1621
 Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu Galeria obiektu +3
Dzieje króla Antiocha, 1620‒1621
 Fotografia przedstawiająca Jan Ziarnko vel Jean le Grain - lwowski rytownik w XVII-wiecznym Paryżu Galeria obiektu +3
Wydarzenia poprzedzające Pasję, 1620‒1621

Projekty powiązane

1
  • Projekty badawcze Zobacz