Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r.
Licencja: domena publiczna, Źródło: Reprodukcja malowidła ściennego Władysława Cichonia, „Sztuki Piękne”,1934, nr 7, s. 271, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii
Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r.
Licencja: domena publiczna, Źródło: Reprodukcja malowidła ściennego Władysława Cichonia, „Sztuki Piękne”,1934, nr 7, s. 273, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii

Licencja: domena publiczna, Źródło: „Sztuki Piękne”, 1934, nr 6, s. 233-234, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii

Licencja: domena publiczna, Źródło: „Sztuki Piękne”, 1934, nr 6, s. 233-234, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii

Licencja: domena publiczna, Źródło: „Sztuki Piękne”, 1934, nr 6, s. 233-234, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: DAW-000063-P/118612

Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii

Identyfikator: DAW-000063-P/118612

Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii

Notatka zamieszczona w czaspośmie „Sztuki Piękne”,1934, nr 6, s. 233 opisuje malowidła ścienne jakie w 1934 roku wykonał dla studentatu misyjnego w Bolonii Władysław Cichoń. Dwie reprodukcje przedstawiające fragment malowidła opublikowano w kolejnym numerze („Sztuki Piękne”,1934, nr 7, s. 271 i 273, domena publiczna, przedruk za Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego, Katowice).

 

Uwspółcześniony odczyt tekstu.

 

Bolonia. Polichromia Władysława Cichonia.

 

Na wiosnę b.r. ukończył, po całorocznej pracy, polichromię kaplicy Studentatu misyjnego w Bolonii młody artysta malarz, Władysław Cichoń, wychowanek krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Z tego powodu ogłosił znany tamtejszy artysta-malarz i teoretyk sztuki, Giuseppe Rivani, w dzienniku Awenire d’Italia artykuł o pracy młodego naszego artysty, który zamieszczamy poniżej (w tłum. X. Fr. Zawadzińskiego). „W tych dniach została odsłonięta nowa dekoracja malarska w kaplicy Studentatu misyjnego XX. Najśw. Serca Jezusowego w Bolonii, dzieło bardzo cenne i interesujące polskiego artysty Władysława Cichonia. Nowa polichromia jest rzeczywiście nową i bardzo oryginalną dla Bolonii, która w dekoracji kościołów jeszcze się gubi w tradycyjnym światłocieniu osiemnastego (XVIII) wieku. Jest rezultatem myśli i studiów, którymi artysta złączył pojęcia nowoczesne z zasadami tradycyjnymi na fundamencie najlepszej i najsubtelniejszej dekoracji religijnej stylu bizantyńskiego, romańskiego i gotyckiego, które więcej niż inne dążą do wzniesienia ducha do Boga. Kaplica jest poświęcona czci Najśw. Serca Jezusa-Króla. Jego postać jest wykonana przez artystę w wielkim obrazie nad głównym ołtarzem w głębi cyborium dzieła (także cennego) Szkoły Beato Angelico z Mediolanu. Po bokach Chrystusa siedzącego na tronie w złotym polu i z koroną cierniową na głowie, stoją aniołowie niosący bogatą koronę królewską i berło, Jego symbole królewskie ofiarowane przez ludzkość całą adorującą Go w figurach innych klęczących u stóp aniołów. Cyborium, które nakrywa ołtarz i obraz, nosi na sklepieniu wymalowany lśniący krzyż na gwiaździstym niebie z motywami ornamentacyjnymi błyszczącymi fantastycznie w rogach. W fasadzie zaś trójkątnej dominuje monogram Chrystusa otoczony złotą koroną. Na obszernym sklepieniu w prezbiterium jest przedstawiona „Walka o Królestwo Boże w istotach stworzonych”. - W świecie anielskim, po stronie Ewangelii, św. Michał Archanioł, w stroju rycerskim z mieczem ognistym w ręku, strąca szatana - podczas gdy z drugiej strony sklepienia, odosobnionej przez szmat gwiaździstego nieba, w świecie ziemskim, Szaweł, obalony przez zjawienie się Chrystusa, który wskazując Swoje boskie Serce przebite, zwraca się do niego mówiąc: „Dlaczego mię prześladujesz, Szawle?” W rogach sklepienia w prezbiterium i w bocznych kantorjach imponują dobrze związane z architekturą, na charakterystycznym świetlanym tle, figury aniołów, zdających się łączyć symbolicznie niebo i ziemię. W środkach sklepień w bocznych chórach dominują charakterystyczne symbole wynagrodzenia Najśw. Sercu Jezusowemu. W wypukłej absydzie ponad cyborium trzej aniołowie z bogatymi i fantastycznymi skrzydłami zatapiają się w niemej, ale bardzo wymownej modlitwie, kilka symbolicznych płonących kadzideł daje całości specjalny odcień światła i koloru, który pozornie zmniejsza rozmiary cyborium. Równolegle do ołtarza, na ścianach pod chórami, są umieszczeni czterej św. Ewangeliści, wyolbrzymieni jako mający szczególną relację ze Studentatem misyjnym. Na głównym łuku są umieszczone całe figury świętych związanych ideowo z głównym malowidłem boskiego Serca Króla: Franciszek Salezy, Franciszek z Asyżu, Augustyn, Małgorzata M. Alacoque, Gertruda i Fr. Ksawery. W nawie naokoło okien i pod łukami są wplecione motywy tego samego stylu, co charakteryzuje stylizowane figuracje szczególną elegancją formy. W kasetonach na suficie nawy ukazuje się jeszcze raz bogaty krzyż wśród arabesków i motywów jaśniejących. W całości polichromia ta, jeszcze niezupełnie skończona na ścianach w nawie i bocznych kaplicach, jest rzeczywiście godna zwrócenia na siebie uwagi ze względu na swoją oryginalność i treść duchową, która ją czyni dziełem prawdziwej sztuki chrześcijańskiej.

Czas powstania:

1934

Publikacja:

22.07.2023

Ostatnia aktualizacja:

18.05.2025
rozwiń
Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r. Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii Galeria obiektu +4
Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r.
Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r. Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii Galeria obiektu +4
Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r.
 Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii Galeria obiektu +4

 Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii Galeria obiektu +4

 Fotografia przedstawiająca Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii Galeria obiektu +4

Załączniki

1
  • Malowidła ścienne Władysława Cichonia w Bolonii Zobacz

Projekty powiązane

1
  • Władysław CIchiń, szczegół polichromii studentatu misyjnego w Bolonii, 1934 r.
    Polonika przed laty Zobacz