Stanisław Samostrzelnik, „Zwiastowanie NMP”, miniatura z „Modlitewnika królowej Bony”, 1527, Biblioteka Bodlejańska Uniwersytetu w Oksfordzie, Wielka Brytania, domena publiczna
Źródło: Wikimedia Commons
Fotografia przedstawiająca Modlitewnik królowej Bony - arcydzieło polskiego malarstwa renesansowego
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-000996-P/101898

Modlitewnik królowej Bony - arcydzieło polskiego malarstwa renesansowego

Identyfikator: POL-000996-P/101898

Modlitewnik królowej Bony - arcydzieło polskiego malarstwa renesansowego

Warianty nazwy:

Godzinki królowej Bony, Modlitewnikiem królowej Bony II

Informacja o obiekcie:

Modlitewnik to niewielka ale drogocenna książeczka. Wykonana ręcznie na pergaminie z bogatą dekoracją malarską miniatur, bordiur i inicjałów, wykonaną temperą i złotem. Unikatowe dzieło, którego właścicielką była królowa Bona Sforza.

Krótkie dzieje modlitewnika

Powstaje w XVI w. w Krakowie, ale dopiero w XIX w. pojawia się pierwsza w polskiej literaturze wzmianka o jego istnieniu. Jan Tadeusz Lubomirski, książę, działacz społeczny, historyk, encyklopedysta, opisuje go w swoim artykule, zamieszczonym w „Bibliotece Warszawskiej” z 1856 roku. Obecnie znajduje się Bibliotece Bodlejańskiej w Oksfordzie pod nazwą Godzinki królowej Bony (Book of Hours of Queen Bona)W polskich opracowaniach określany Modlitewnikiem królowej Bony II, ponieważ zachowały się dwie książki do prywatnej modlitwy należące do władczyni. Tyle wiemy na pewno o sekretnym życiu tego zabytku. Ale po kolei…

Prezent ślubny Zygmunta Starego dla małżonki

Bona Sforza d’Aragona (1494–1557), córka mediolańskiego księcia i neapolitańskiej królewny, od dziecka była wychowywana na przyszłą władczynię. Ambitna arystokratka zdobyła staranne wykształcenie. Potrafiła się uczenie wypowiadać, władała biegle łaciną i hiszpańskim, zdobyła wiedzę z zakresu administracji państwowej, prawa, matematyki,  historii i teologii. Grała na kilku instrumentach, kochała jazdę konną i polowania.
W 1518 r. Bona Sforza poślubia króla Polski i wielkiego księcia Litwy, Zygmunta I, zwanego Starym. To dla niej król zamówił kunsztowny prezent. Ręcznie pisany po łacinie i bogato ilustrowany modlitewnik z tekstem godzinek (modlitw wstawienniczych) został wykonany na pergaminie. Zdobi go dekoracja malarska ze złoceniami, składająca się z ozdobnych inicjałów i bordiur oraz 15 całostronicowych miniatur ze scenami z Biblii. Wszystkich kart liczy sobie 258/271 i mierzy zaledwie 130 x 114 mm. Modlitewnik istnieje tylko w jednym egzemplarzu.

Stanisław Samostrzelnik ‒ twórca modlitewnika królowej Bony

Modlitewnik na pewno zachwycił świetnie wyedukowaną władczynię. Autorem tak wyszukanych zamówień był mnich-malarz, ceniony i rozchwytywany iluminator – Stanisław Samostrzelnik (ok.1490–1541), który pochodził z mieszczańskiej, krakowskiej rodziny. Jako nastolatek wstąpił do zakonu cystersów.
Pierwsza informacja o malarzu pojawia się, gdy Stanisław ma ok. 16 lat (1506 r.) – opisany jako pictor de Mogila, malarz z klasztoru cystersów w Mogile pod Krakowem. Tam zajmował się iluminowaniem, czyli ilustrowaniem-malowaniem ksiąg i malarstwem ściennym. Był bardzo utalentowany, jego sława szybko pozwoliła mu znaleźć możnego protektora i zdobyć pozwolenie na zamieszkanie poza klasztorem. Mógł nawet założyć pracownię w Krakowie, ponieważ zamówień na ręcznie pisane i bogato ilustrowane księgi miał tak dużo, że musiał zatrudnić współpracowników. Początkowo pracował dla wysokich urzędników państwowych, a następnie dla króla.

Twórczość Stanisława Samostrzelnika

Malarstwo Stanisława Samostrzelnika nie ma sobie równych w renesansowej Polsce, a manuskrypt dla królowej Bony uważany jest za najwspanialsze dzieło cystersa z Mogiły (istnieją jeszcze trzy znane arcydzieła-modlitewniki Samostrzelnika). Artysta nadaje biblijnym wydarzeniom radosny, odświętny nastrój, zabierając widza w barwny, baśniowy świat, łączący liryzm i  nieco naiwny splendor.
Jego styl odznacza się ogromną dekoracyjnością, umiłowaniem detalu oraz żywą, kontrastową kolorystyką. Oglądając miniatury, można zauważyć, że autor śledził nowinki ze świata sztuki. W niektórych kompozycjach można odnaleźć nie tylko inspiracje współczesną mu grafiką wielkich mistrzów (Albrechta Dürera czy Hansa Baldunga Griena), lecz także innowacyjność w przedstawianiu popularnych tematów biblijnych.
Artysta śmiało korzystał ze zdobyczy renesansu: umieszczał sceny w krajobrazie oddanym z dużą wrażliwością na naturę i wirtuozerią pejzażysty, przedstawiał postaci niemal portretowo, bez zbytniej idealizacji, ubrane we współczesne stroje. I wreszcie podpis, świadczący o rosnącej w renesansie pozycji twórcy, nawet jeśli autor był skromnym mnichem. 

Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie – miniatura z modlitewnika

Scena rozgrywa się we wnętrzu o renesansowej dekoracji, za oknem widać rozległy pejzaż. Archanioł Gabriel odsłania kotarę nad klęczącą Marią. Na stopniu klęcznika znajduje się sygnatura malarza oraz data S.C.f.Ao.MDXXVII. Łaciński skrót odczytany został jako: Stanislaus Claratumbensis fecit Anno 1527.
Bordiurę, czyli ramę, wypełnia roślinna arabeska na złotym tle, u dołu ‒ umieszczona w medalionie i podtrzymywana przez putta ‒ widnieje czteropolowa tarcza herbowa królowej Bony z herbami Sforzów i orłami Viscontich, godłami księstwa Mediolanu i królestwa Neapolu oraz herby Polski i Litwy.
W modlitewniku nie ma dedykacji ani podpisu właścicielki, ale bezsprzecznie należał on do królowej. Świadczą o tym: dwukrotnie zapisane imię Bony w tekście jednej z modlitw, a przede wszystkim jej herby widoczne u dołu 12 z 15 miniatur. Łatwo odczytać, że miały podkreślać pochodzenie Bony z królewskich potężnych rodów, jej prawa jako spadkobierczyni włoskich księstw oraz obecną pozycję: królowej Polski i wielkiej księżnej Litwy.

Modlitewnik królowej Bony ‒ dalsze dzieje

Królowa Bona do historii przeszła jako ambitna władczyni o trudnym charakterze, skłócona nawet z własnym synem. Konflikt z Zygmuntem Augustem (1520‒1572), wówczas już królem (Zygmunt Stary zmarł w 1548 r.) zaważył na decyzji o powrocie Bony do swego dziedzicznego księstwa Bari i Rossano we Włoszech, gdzie 19 listopada 1557 r. zmarła otruta przez swego zaufanego dworzanina, Jana Wawrzyńca Pappacodę.
Co się stało z modlitewnikiem? Najprawdopodobniej królowa zabrała go ze sobą, opuszczając Polskę w 1556 r., i tak zniknął z kart historii. Na pewno pozostawał w rękach osoby, która znała jego wartość i go doceniała. Mimo upływu wieków zachował się w doskonałym stanie. Nie bez znaczenia okazała się wysoka jakość materiałów, z których został wykonany: bardzo trwałego materiału pisarskiego, jakim był pergamin, oraz farb z naturalnych barwników.
Manuskrypt po ponad 200 latach trafił do kolekcji znanego londyńskiego antykwariusza i bibliofila, Francisa Douce’a, a po jego śmierci do Bodleian Library – Biblioteki Uniwersyteckiej w Oksfordzie. Znajduje się w niej od 1834 r. pod sygnaturą Douce 40.
W Polsce wydanie faksymilowe modlitewnika ukazało się w roku 2016, w serii „Libri Precationum Illuminati Poloniae Veteris”.

Czas powstania:

1527–1528

Twórcy:

Stanisław Samostrzelnik (malarz, iluminator, miniaturzysta; Polska)(podgląd)

Publikacja:

08.10.2024

Ostatnia aktualizacja:

08.10.2024
rozwiń
Stanisław Samostrzelnik, „Zwiastowanie NMP”, miniatura z „Modlitewnika królowej Bony”, 1527, Biblioteka Bodlejańska Uniwersytetu w Oksfordzie, Wielka Brytania
Stanisław Samostrzelnik, „Zwiastowanie NMP”, miniatura z „Modlitewnika królowej Bony”, 1527, Biblioteka Bodlejańska Uniwersytetu w Oksfordzie, Wielka Brytania, domena publiczna

Projekty powiązane

1
  • Stanisław Samostrzelnik, „Zwiastowanie NMP”, miniatura z „Modlitewnika królowej Bony”, 1527, Biblioteka Bodlejańska Uniwersytetu w Oksfordzie, Wielka Brytania
    Archiwum Polonik tygodnia Zobacz