Lokomotywa TKT-48 wyprodukowana w Polsce, służąca w transporcie kolejowym Albanii, fot. 2022
Licencja: CC BY 3.0, Źródło: imgur, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Polskie lokomotywy na torach Albanii
Lokomotywa TKT-48 wyprodukowana w Polsce, służąca w transporcie kolejowym Albanii, fot. Xixa, 2019
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Wikimedia Commons, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Polskie lokomotywy na torach Albanii
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001836-P/150418

Polskie lokomotywy na torach Albanii

Identyfikator: POL-001836-P/150418

Polskie lokomotywy na torach Albanii

Pierwsze plany budowy linii kolejowych w Albanii sięgają końca XIX w., jednak ze względu na różne przeszkody polityczne i ekonomiczne, nie zostały one zrealizowane aż do połowy XX w. Wpływ na to miały między innymi zmiany granic państwa i trudności gospodarcze. Jedynie w latach 1916-1917 wojska austro-węgierskie zbudowały liczącą około 400 kilometrów sieć linii wąskotorowych. Co ciekawe, chociaż w większości pociągi były ciągnięte przez lokomotywy parowe, to na niektórych odcinkach zastępowały je zwierzęta. Kolej ta została jednak zdemontowana przez wycofujące się wojska.

W związku z tym do 1947 r. Albania pozostawała jedynym w Europie krajem nieposiadającym własnej linii kolejowej. Pierwszy krok w kierunku jej budowy został zrobiony podczas rządów Envera Hodży. Rząd komunistyczny uznał rozbudowę infrastruktury transportowej, w tym kolei, za jeden z priorytetów w celu modernizacji kraju i poprawy jego gospodarki. Jednocześnie w Albanii za rządów Hodży, który stał na czele państwa do 1985 r., obowiązywał zakaz posiadania prywatnych samochodów, co tym bardziej wpływało na znaczenie transportu kolejowego.

Pierwsza linia kolejowa, którą zbudowano w 1947 r., połączyła miasto Durrës, największy port morski Albanii, z miastem Peqin i liczyła 44 kilometry, a następnie rozbudowano ją o odcinek do Tirany. Na początku lat 50. sieć kolejowa liczyła około 114 kilometrów.  

Rozwój linii kolejowej spowodował konieczność sprowadzenia nowego taboru. W chrzanowskim Fabloku zamówiono 6 lokomotyw - był to nowy model TKT-48, którego pierwsze sześć egzemplarzy trafiło w 1951 r. do Albanii. Łącznie w Chrzanowie i Poznaniu wyprodukowano ich 199 sztuk, pozostałe jednak na potrzeby tranportu w Polsce. W Albanii do dzisiaj zachowała się tylko jedna z lokomotyw o numerze bocznym 02, która używana była do 1986 r. Początkowo używano ich do przewozów głównie osobowych, dla których dynamika dość szybko rozpędzających się lokomotyw dobrze się nadawała. Z czasem polskie lokomotywy obsługiwały głównie transport towarowy.

W 2018 r. staraniem Hemingway Fan Club Albania lokomotywa została pieczołowicie odrestaurowana i umieszczona w Tiranie, w miejscu, gdzie znajdował się stary dworzec kolejowy. Dzisiaj stanowi lokalną atrakcję dla mieszkańców i turystów.

Czas powstania:

1951 (lokomotywa), od 2018 jako obiekt pamietkowy

Słowa kluczowe:

Publikacja:

08.09.2024

Ostatnia aktualizacja:

08.10.2024

Opracowanie:

Bartłomiej Gutowski
rozwiń
Fotografia przedstawiająca Polskie lokomotywy na torach Albanii Fotografia przedstawiająca Polskie lokomotywy na torach Albanii Galeria obiektu +1
Lokomotywa TKT-48 wyprodukowana w Polsce, służąca w transporcie kolejowym Albanii, fot. 2022
Fotografia przedstawiająca Polskie lokomotywy na torach Albanii Fotografia przedstawiająca Polskie lokomotywy na torach Albanii Galeria obiektu +1
Lokomotywa TKT-48 wyprodukowana w Polsce, służąca w transporcie kolejowym Albanii, fot. Xixa, 2019

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz