Sala reprezentacyjna w Kamienicy Królewskiej przed konserwacją, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Fragment fryzu przed konserwacją w Kamienicy Królewskiej we Lwowie, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Fragment fryzu przed konserwacją w Kamienicy Królewskiej we Lwowie, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Fragment fryzu przed konserwacją w Kamienicy Królewskiej we Lwowie, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Fragment fryzu przed konserwacją w Kamienicy Królewskiej we Lwowie, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Fragment fryzu przed konserwacją w Kamienicy Królewskiej we Lwowie, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Kamienica Królewska we Lwowie przed konerwacją, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
Kamienica Królewska we Lwowie przed konerwacją, fot. 2019, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: spol-000081-P

Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej

Identyfikator: spol-000081-P

Kamienica Królewska we Lwowie - prace konserwatorskie w sali reprezentacyjnej

Informacja o obiekcie:
Kamienica Królewska we Lwowie zbudowana została dla przybyłego z Krety kupca, Konstantego Koniakta w 1580 roku. Architektem był Piotr Barbon, choć część badaczy uważa kamienice za projekt Pawła Rzymianina. Koniaktowie w 1623 roku przekazali budynek karmelitom, a od nich, w 1640 roku, odkupili go Jakub i Teofila Sobiescy. Po ich śmierci właścicielem kamienicy został Jan III Sobieski. Z racji, że budynek stał się jedną z rezydencji monarchy uzyskał on przydomek „królewski”. Urządzono w nim specjalne apartamenty na I piętrze, których wystrój zachował się do dzisiaj. W 2020 roku Instytut Polonika sfinansował remont zabytkowej sieni znajdującej się na I piętrze kamienicy. 

Zrealizowane prace: 
Projekt był kontynuacją zadania rozpoczętego w 2019 r. i polegał na przeprowadzeniu prac konserwatorskich we wnętrzu sali reprezentacyjnej na pierwszym piętrze w oficynie Kamienicy Królewskiej (Pałacu Korniakta) we Lwowie.

W największej sali kamienicy znajduje się fryz podstropowy o kompozycji kwiatowo-roślinnej arabeski oraz drewniany strop z elementami dekoracji rzeźbiarskiej. Po awarii instalacji c.o. i wraz z upływem lat stan stropu i malowideł coraz pilniej wymagał interwencji konserwatorskiej. Wielokrotnie przemalowywane malowidła oraz strop i ściany zatraciły charakter epoki i wnętrza sali reprezentacyjnej. Dzięki przeprowadzonym w 2018 r. gruntownym badaniom konserwatorskim ustalono i opracowano szczegółowy projekt konserwatorski przywracający tym pomieszczeniom historyczne walory i wydobywający zachowane najstarsze fazy chronologiczne. W 2019 r. przeprowadzono już pełną konserwację drewnianego stropu.

Dodatkowo, w trakcie prowadzenia prac, odkryto (spod warstwy XX-wiecznych tynków renesansowych) fragmenty dodatkowych malowideł na fryzie sali. Znajdują się one w podłuczach i nadprożach okiennych oraz na fryzie sali na ścianie północnej i południowej. W związku z dokonanym w trakcie projektu odkryciem stwierdzono konieczność wykonania pełnej konserwacji nowo odsłoniętych renesansowych fragmentów. Podjęto decyzję o zmodyfikowaniu zadania i poszerzeniu go o dostosowanie zakonserwowanych renesansowych malowideł do nowszej (XX-wiecznej) aranżacji fryzu. Wykonano też próby dostosowania odsłoniętych już malowideł z początku XX w. do malowideł renesansowych.

Finansowanie: Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą"

Więcej o projekcie: https://polonika.pl

Działanie:
  • Stowarzyszenie na rzecz ochrony dziedzictwa kultury KON-FEDERACJA, realizacja w latach 2019-2020.
Czas powstania:
1580
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Program Ministra Kultury Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Zobacz