Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek przed konserwacją, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie w trakcie konserwacji, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie po konserwacji, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie po konserwacji, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie przed konserwacją, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytut Polonika
Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: spol-000149-P/150654

Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)

Lwów | Ukraina | obwód lwowski | rejon lwowski
ukr. Lwiw (Львів)
Identyfikator: spol-000149-P/150654

Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina)

Lwów | Ukraina | obwód lwowski | rejon lwowski
ukr. Lwiw (Львів)

Informacja o obiekcie:

1. Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie

Zespół kościelno - klasztorny jest położony przy pl. Wilczewa 2 (dawny plac Benedyktyński), u stóp Wysokiego Zamku, na terenie Przedmieścia Krakowskiego (zwanego też Żółkiewskim). Był to najstarszy katolicki klasztor żeński, na ziemiach ruskich Korony Polskiej. Zespół klasztorny sióstr benedyktynek obrządku łacińskiego, powstał po 1593 roku, gdy Adam Szaporowski herbu Junosza, za namową córki Katarzyny Szaporowskiej, przekazał na utworzenie klasztoru jej posag, a także jej sióstr Anny i Krystyny. Najstarszą częścią klasztoru jest skrzydło południowe będące przekształconym dawnym dworem Herburtów z 2. połowy XVI wieku. W 1595 roku powstanie klasztoru zatwierdził arcybiskup Jan Dymitr Solikowski, a w 1596 roku papież Klemens VIII oraz król Zygmunt III Waza. W 1597 roku odbyło się uroczyste nadanie pierwszych habitów sześciu zakonnicom, w tym córce fundatora – Katarzynie Szaporowskiej.

Ze źródeł wiadomo, iż przy budowie założenia pracował Paweł Rzymianin, który w swoim testamencie w 1618 roku wspomniał, iż pracował dla klasztoru i niewiele zostało do zakończenia jego budowy. Nie wiadomo jednak dokładnie jaki zakres prac obejmowało zobowiązanie Rzymianina wobec klasztoru. W 1623 roku zabudowania założenia zniszczył pożar, a odbudowę murowanego już kościoła, o czym mówi data z łuku tęczy, zakończono do 1624 roku, z inicjatywy przeoryszy Anny Szaporowskiej. Prace trwały jednak do 1627 roku i według niepotwierdzonych źródeł, odbudową kierował lwowski architekt Jan Pokorowicz. W 1627 roku odbyła się konsekracja kościoła dokonana przez arcybiskupa Jana Andrzeja Próchnickiego. Klasztor i kościół były otaczane szczególną opieką przez polskich królów. W 1670 roku król Michał Korybut Wiśniowiecki nadał zakonowi prawo warzenia piwa i trzy browary, a w 1676 król Jan III Sobieski, zezwolił na założenie własnej klasztornej jurydyki, opartej na prawie magdeburskim. W pierwszym stuleciu swego istnienia zakon dynamicznie się rozwijał i liczył około 60 sióstr. W 1717 roku wykonano remont kościoła. W XVIII wieku przy wejściu na dziedziniec klasztorny wybudowano okazałą barokową bramę, ozdobioną malowidłami i rzeźbami. Wejście do klasztoru stanowiła wsparta na trzech kolumnach trójarkadowa loggia. Przy okazji przebudowy zmieniono też dekoracje fasad budynków. W 1889 roku klasztor powiększono o nowe skrzydło zachodnie. W 1772 w chwili pierwszego rozbioru Polski, w klasztorze mieszkało 25 zakonnic. Prowadzona przez nie szkoła, uratowała klasztor przed austriacką kasatą. W 1889 roku budynki powiększono o nowe skrzydło zachodnie. W 1933 roku benedyktynki weszły w skład odrodzonej polskiej prowincji pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. W tym też okresie rozbudowały szkołę, dobudowując od strony południowej nowe skrzydło. Ostatnia msza w kościele benedyktynek została odprawiona 14 maja 1946 roku, a następnie klasztor i kościół zostały zamknięte przez władze sowieckie.

Siostry benedyktynki zmuszone były w maju 1946 roku wyjechać do pocysterskiego klasztoru w Krzeszowie na Dolnym Śląsku. W opuszczonym klasztorze umieszczono urząd inwentaryzacji budowlanej, a w kościele rozebrano ołtarze. Po uzyskaniu przez Ukrainę niepodległości w 1990 zespół kościelno – klasztorny był początkowo nieczynny, po czym przekazano go greckokatolickim siostrom studytkom. Nosi on obecnie nazwę – świątynia Wszystkich Świętych i klasztor Pokrowski sióstr studytek.

Założenie wybudowano na skraju ówczesnego Lwowa, dlatego kościół podobnie jak klasztor bernardynów otrzymał – obronny charakter. Podkreślały to wysokie i grube mury obronne z przyporami i oknami – strzelnicami oraz masywna, surowa bryła jednonawowego kościoła pozbawionego fasady.

2. Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie

Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos” wraz z dekorowanym obramieniem, gzymsem i sterczynami, to jeden z trzech obiektów we Lwowie przedstawiających polskie motywy patriotyczne.

3. Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, Ukraina

Kolumna Ledóchowskiego stoi na dziedzińcu klasztoru podominikańskiego, obecnie zakonu Studytów w Podkamieniu. Została ufundowana w 1719 roku przez wojewodę wołyńskiego Stanisława Ledóchowskiego na pamiątkę wyjścia wojsk saskich i rosyjskich z Polski. Pod koniec XVIII wieku kolumna przewróciła się i została odbudowana. W 1877 roku kolumnę poddano konserwacji.

Jest to klasyczna kolumna, wolnostojąca, ustawiona na wysokim cokole, zwieńczona kompozytowym kapitelem, na którym stoi figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Trzon kolumny i kapitel wykonano z piaskowca, cokół i stopnie schodów z piaskowca lub wapienia (są pokryte grubą warstwą zapraw i farby). Figurę wykonano z blachy miedzianej, złoconej. W płycinach cokołu były zamontowane w 1877 roku 4 płyty z napisami, wykonane z cynku (niezachowane), które zastąpiły wcześniejszy tekst, zapewne wykuty w kamieniu. W 1877 roku wokół kolumny postawiono żeliwne ogrodzenie (niezachowane).

Zrealizowane prace: 
Projekt objął przeprowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach w przestrzeni miejskiej Lwowa oraz na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu. 

Finansowanie: Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą"

Więcej o projekcie: https://polonika.pl

Działanie:

  • Fundacja Dziedzictwa Kulturowego, realizacja w oku 2021

Publikacja:

06.04.2024

Ostatnia aktualizacja:

19.01.2025

Realizacja (rok/lata):

2021
rozwiń
Rusztowanie pokrywa fasadę kościoła pw. Wszystkich Świętych i klasztoru benedyktynek we Lwowie, w trakcie renowacji. W pobliżu przechodzą ludzie, a na pierwszym planie stoi krzyż. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie. Budowla z dekoracyjnymi elementami i łukowatymi oknami. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Widok z attyki kościoła pw. Wszystkich Świętych we Lwowie, ukazujący kamienne rzeźby oraz panoramę miasta z drzewami i budynkami w tle. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek przed konserwacją, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie. Kamienne rzeźby są szczegółowe i ozdobne, na tle pochmurnego nieba. Po lewej widoczna zielona wieża z iglicą. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Kamienna rzeźba postaci bez głowy trzymającej dziecko, znajdująca się w strefie renowacji z drewnianymi rusztowaniami i osłoną ochronną. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie w trakcie konserwacji, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem, ozdobiona koroną i złotymi promieniami, w warsztacie. Postać trzyma berło i kulę, symbolizujące władzę. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Attyka i rzeźby na kościele pw. Wszystkich Świętych i klasztorze benedyktynek we Lwowie po konserwacji, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Kolumna Ledóchowskiego na dziedzińcu dawnego klasztoru dominikanów w Podkamieniu, Ukraina. Kolumnę wieńczy figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem na tle pochmurnego nieba. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem i krzyżem na szczycie kolumny Ledóchowskiego w Podkamieniu, Ukraina. Wykonana z pozłacanej blachy miedzianej, stoi na dekoracyjnym kapitelu. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Kolumna z figurą Matki Boskiej z Dzieciątkiem na dziedzińcu dawnego klasztoru dominikanów w Podkamieniu, Ukraina. W tle widoczne budynki klasztorne pod niebieskim niebem. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Widok na kompleks kościelno-klasztorny we Lwowie, Ukraina, z kościołem pw. Wszystkich Świętych i charakterystycznymi rzeźbami. Kompleks znajduje się w pobliżu Wysokiego Zamku. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Złota figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem na szczycie klasycznej kolumny z kompozytowym kapitelem na tle bezchmurnego nieba. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Zabytkowa kolumna Ledóchowskiego na terenie klasztoru podominikańskiego w Podkamieniu, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Fasada budynku we Lwowie z płaskorzeźbą Teobalda Orkasiewicza 'Kucie Kos'. Płaskorzeźba umieszczona w dekoracyjnej ramie nad oknem. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Płaskorzeźba 'Kucie Kos' autorstwa Teobalda Orkasiewicza na fasadzie budynku we Lwowie, przedstawiająca pracowników kujących kosy z centralną postacią trzymającą ostrze kosy. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie po konserwacji, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Płaskorzeźba 'Kucie Kos' autorstwa Teobalda Orkasiewicza na elewacji budynku we Lwowie, przedstawiająca pracowników przy pracy kowalskiej, otoczonych detalami architektonicznymi. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie przed konserwacją, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Płaskorzeźba 'Kucie Kos' autorstwa Teobalda Orkasiewicza na fasadzie budynku we Lwowie, przedstawiająca postacie zaangażowane w kucie pod drewnianym stropem. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza 'Kucie Kos' na elewacji budynku przy ul. A. Horska 5 we Lwowie, przedstawiająca postacie zajęte wykuwaniem kos. Fotografia przedstawiająca Ochrona dziedzictwa kulturowego miast Lwowa i Podkamienia (Ukraina) Galeria obiektu +15
Płaskorzeźba Teobalda Orkasiewicza „Kucie Kos”, na elewacji kamienicy przy А. Горської 5 we Lwowie, fot. 2021, wszelkie prawa zastrzeżone

Projekty powiązane

2
  • Program Instytutu Polonika „Polskie dziedzictwo kulturowe za granicą – wolontariat” Zobacz
  • Program Ministra Kultury Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Zobacz