Jan J. Janczak, „Historia Stworzenia i Zbawienia”, 1992-1993, witraże, Boswil, kościół parafialny St. Pankraz, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Witraże Jana J. Janczaka w kościele św. Pankracego
Jan J. Janczak, „Historia Stworzenia i Zbawienia”, 1992-1993, witraże, Boswil, kościół parafialny St. Pankraz, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Witraże Jana J. Janczaka w kościele św. Pankracego
Jan J. Janczak, „Historia Stworzenia i Zbawienia”, 1992-1993, witraże, Boswil, kościół parafialny St. Pankraz, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Witraże Jana J. Janczaka w kościele św. Pankracego
Jan J. Janczak, „Historia Stworzenia i Zbawienia”, 1992-1993, witraże, Boswil, kościół parafialny St. Pankraz, fot. Andrzej Pieńkos, 2014
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Witraże Jana J. Janczaka w kościele św. Pankracego
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-001346-P

Witraże Jana J. Janczaka w kościele św. Pankracego

Identyfikator: POL-001346-P

Witraże Jana J. Janczaka w kościele św. Pankracego

Warianty nazwy:
„Farbfenster mit der Geschichte der Schöpfung und Erlösung”

W okazałej bazylice neogotyckiej parafii katolickiej St. Pankraz (kościół wybudowany w latach 1886-1890) podjęto w latach 1991-1993 zasadnicze prace renowacyjne. Przy ich okazji sześć okien obu skrzydeł transeptu otrzymało nowe witraże projektu Jana Januarego Janczaka, związanego przez lata z miejscowością Boswil. Wykonała je miejscowa firma Albert Rajsek, z którą Janczak współpracował kilkakrotnie, m.in. przy wcześniejszych swoich zamówieniach szwajcarskich dla miast Aarau i Wil. Krakowski artysta, w Polsce znany głównie jako malarz i autor filmów animowanych, w Szwajcarii osiadły od 1981 r., ma tam pokaźny dorobek w dziedzinie witrażu - jest uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli tej dziedziny w końcu XX w. Niektóre okna noszą sygnaturę Janczaka i atelier Rajsek oraz datę 92.

Witraże w Boswil nawiązują do Starego i Nowego Testamentu, jak zwykle jednak u Janczaka w bardzo swobodny sposób, z dyskretnymi odniesieniami współczesnymi (w scenach pojawiają się np. współczesne stroje niektórych postaci, samochód). W lewej części transeptu trzy okna obrazują: budowę wieży Babel i przekazanie Prawa na Górze Synaj; Chrzest Chrystusa w Jordanie i gołębicę Ducha św.; Ostatnią Wieczerzę, Opłakiwanie i Zmartwychwstanie. Trzy okna prawej części zaś ukazują: Raj z Adamem i Ewą, obok których Rzeź Niewiniątek w Betlejem; Narodzenie i Pokłon Trzech Króli; arkę Noego, górę Ararat i Ucieczkę do Egiptu. Szczegółowo ikonografię witraży i egzegezę teologiczną całego programu przedstawia proboszcz parafii, ks. Andreas Schildknecht w powielanej broszurce, rozdawanej w kościele. Baśniowo-groteskowa stylizacja i pozbawiona konkretnej, logicznej ciągłości narracja, snuta przez większe i mniejsze scenki bliskie są polskiej szkole ilustracji książkowej lat 50. i 60 (Janczak sam zresztą również ilustracje wykonywał). Podobną koncepcję sztuki religijnej, barwnej i opowiadanej z dystansem, wzbogacanej anegdotą plastyczną, Janczak rozwijał wcześniej np. w obrazach i witrażach w kościele w Glattbrugg pod Zurychem oraz w Lustenau w Austrii (np. bardzo podobne przedstawienie Raju tamże). W wymiarze plastycznym zespół z Boswil wydaje się być jednak najdojrzalszym osiągnięciem autora.

Osoby powiązane:
Czas powstania:
1992-1993
Twórcy:
Jan J. Janczak (rzeźbiarz; Polska, Szwecja)(podgląd)
Bibliografia i archiwalia:
  • J.A. Bossardt, Die Kirchen von Boswil, Schweizerische Kunstfuhrer GSK, Bern 1998, s. 24-26.
  • http://janjanczak.ch/, http://janjanczak.ch/.
Słowa kluczowe:
Opracowanie:
prof. Andrzej Pieńkos
rozwiń

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz