Popiersie Marii Klementyny Sobieskiej, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, fot. Alfredo Valeriani, 2024
Licencja: wszystkie prawa zastrzeżone, Źródło: Popiersie Marii Klementyny Sobieskiej, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie
Popiersie Marii Klementyny Sobieskiej, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, fot. Alfredo Valeriani, 2024
Licencja: wszystkie prawa zastrzeżone, Źródło: Instytut Polonika, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie
Popiersie papieża Klemensa XII, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, fot. Alfredo Valeriani, 2024
Licencja: wszystkie prawa zastrzeżone, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-002694-P/190568

Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie

Identyfikator: POL-002694-P/190568

Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie

Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII przechowywane w klasztorze urszulanek przy via Nomentana w Rzymie długo pozostawały poza zainteresowaniem badaczy. Tymczasem są to wysokiej klasy rzeźby, wykonane najpewniej przez Filippa della Valle.

Dzieła są z gipsu, można więc domniemywać, że były modelami do odlewów z brązu. Takowe nie są jednak znane, być może nigdy ich nie wykonano i dlatego obie rzeźby ostatecznie pomalowano na kolor imitujący szlachetniejszy materiał. Popiersia zostały przypisane Filippo della Valle przez Francesca Petrucciego. Pochodzący z Florencji rzeźbiarz, aktywny w Rzymie w latach 1725-1768, pozostawał na usługach Klemensa XII (Lorenzo Corsini, obrany papieżem w 1730 r.), był też zaangażowany w wykonanie dwóch prestiżowych dzieł związanych z Sobieskimi w Rzymie - nagrobka królewicza Aleksandra Sobieskiego w kościele kapucynów (jako jeden ze współpracowników Camilla Rusconiego, 1727-1728) oraz epitafium serca Marii Klementyny Sobieskiej w kościele Santi Apostoli (1737-1738).

Ponadto, Filippo della Valle przypisano dwa popiersia papieża Klemensa XII, wyraźnie związane formalnie z omawianą rzeźbą z klasztoru urszulanek: terakotowe z kolekcji Museum voor Schone Kunsten w Gandawie i marmurowe ze zbiorów Museo di Roma -Palazzo Braschi. Wszystkie te okoliczności czynią atrybucję rzeźb należących do Włoskiej Prowincji Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej Filippo della Valle bardzo prawdopodobną. Należy wszak zauważyć, że w przypadku popiersia Marii Klementyny nie są znane jego powtórzenia w jakimkolwiek materiale.

Pierwotnie rzeźby znajdowały się w klasztorze urszulanek przy Via Vittoria w Rzymie. Tam Maria Klementyna spędziła pierwsze miesiące po przybyciu do Rzymu w maju 1719 r., w oczekiwaniu na oficjalną ceremonię zaślubin z Jakubem III Stuartem, katolickim pretendentem do angielskiego tronu, która odbyła się w nocy z 1 na 2 września w Montefiascone (ślub „per procura” miał miejsce 9 maja tego roku w Bolonii). W klasztorze urszulanek na polecenie papieża Klemensa XI (Giovanniego Francesca Albaniego) przygotowano dla Sobieskiej wystawne apartamenty.

Klemens XI świetnie znał polską rodzinę królewską: wdowę po Janie III Sobieskim, Marię Kazimierę, trzech królewiczów, a także wnuczkę królewskiej pary, Marię Kazimierę, starszą siostrę Marii Klementyny. Gdy zatem Maria Klementyna przybyła do Rzymu, przyjął ją z wielkimi honorami. Ponoć zaoferował jej nawet gościnę w pałacu, ale królewna Sobieska jej nie przyjęła i zamieszkała w klasztorze urszulanek. Wybór miejsca nie byl przypadkowy: klasztor założyła babka Jakuba III Stuarta, Laura Martinozzi, żarliwa katoliczka, która zresztą zmarła w Rzymie. Przyjęcie w tym miejscu małżonki pretendenta do angielskiego tronu stanowiło czytelny sygnał poparcia jego sprawy przez papiestwo. Maria Klementyna dobrze wspominała pobyt i doceniała schronienie, które zapewniły jej urszulanki. W późniejszych latach często je odwiedzała, przekazała też liczne cenne przedmioty, m.in. hafty i bogato zdobioną monstrancję, wspierała również klasztor finansowo.

Klasztor urszulanek przy via Vittoria został skonfiskowany przez państwo włoskie w 1876 r. W tym miejscu powstała siedziba Narodowej Akademii św. Cecylii, zaś siostry przeprowadziły się ostatecznie do budynku przy via Nomentana 34, najpewniej w roku 1900. Wraz z urszulankami przeniosły się również oba popiersia. Rzeźbie Marii Klementyny towarzyszy wmurowana obok niej marmurowa tablica z łacińskim napisem, pochodząca z zakrystii kaplicy dawnego klasztoru. Została ufundowana w 1734 r. przez matkę przełożoną Marię Józefinę de Middelburg.

Obok popiersia Marii Klementyny marmurowa tablica z łacińskim napisem:
CLEMENTINÆ SOBIESKI MAGNÆ BRITANNIÆ
REGINÆ
QUOD SVA DIVTVRNA COMMEMORATIONE PRÆCLARISQUE
VIRTVTVM EXEMPLIS MONASTERIVM CELEBRIVS REDDITVM
DIGNIS REGALI SVA LIBERALITATE DONARIIS CVMVLAVERIT
MARIA IOSEPHA DE MIDDELBORG PRÆSES ET MONIALES
GRATI ANIMI MONIMENTVM POSVERE ANNO · D · MDCCXXXIV

W tłumaczeniu:
Klementynie Sobieskiej Wielkiej Brytanii królowej Maria Józefa z Middelborg przeora i mniszki wdzięczne postawiły na pamiątkę w roku Pańskim 1734, ponieważ przez jej długotrwałe przypominanie i przez prześwietne przykłady jej cnót [został] odnowiony sławny klasztor, gdzie na godnych ołtarzach złożyła swoja królewską wolność.

Oba popiersia poddano konserwacji w listopadzie 2024 r., dzięki finansowaniu Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA. Prace wykonała Matilde Migliorini.

Dane techniczne: gips, malowany na imitację brązu
Wymiary: 

  • popiersie Marii Klementyny Sobieskiej: 100 x 74,5 cm (drewniany cokół wys. 20 cm)
  • popiersie Klemensa XII: 105 x 83 cm (drewniany cokół wys. 21 cm)
     

Osoby powiązane:

Czas powstania:

ok. 1730

Twórcy:

Filippo della Valle (rzeźbiarz; Rzym)

Bibliografia i archiwalia:

  • Francesca Ceci, „Memorie di viaggi di Maria Klementyna Sobieska Stuart da Innsbruck al Lazio Settentrionale”, Easter European History Review, n. 6/2023, ed. J. Pietrzak, s. 103-122
  • Aleksandra Skrzypietz, S. Jujeczka, „Maria Klementyna Sobieska, królowa i Służebnica Boża”, Katowice 2022
  • Aneta Markuszewska, „W cieniu korony. Muzyka w polityce Jakuba III Stuarta i jego żony Marii Klementyny Sobieskiej w Rzymie (1719-1735)”, Warszawa 2024
  • Gaetano Platania, „La Fuga da Innsbruck a Roma di Maria Klementyna Sobieska Stuart”, w: “Eastern European History Review”, n. 6/2023 (special issue): „From East to West. Women Journeys in the Early Modern Period to Italy (XVII-XVIII centuries)”, edited by Jarosław Pietrzak, s. 75-102
  • Francesco Petrucci, „Filippo della Valle, attr. (Firenze 1698 - Roma 1768), Busto di papa Clemente XII oraz Filippo della Valle, attr. (Firenze 1698 - Roma 1768), Busto di Maria Clementina Sobieski Stuart”, noty w katalogu wystawy.... (w druku)

Bibliografia uzupełniająca:

„Convento dell' Orsoline, Via Nomentana 34”, http://www.jacobite.ca/gazetteer/Rome/UrsulineConvent.htm, dostęp 09.04.2025 (tam fotografia popiersia Marii Klementyny przed konserwacją)

Publikacja:

28.05.2025

Ostatnia aktualizacja:

30.05.2025

Opracowanie:

Marta Gołąbek
rozwiń
 Fotografia przedstawiająca Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie Galeria obiektu +2
Popiersie Marii Klementyny Sobieskiej, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, fot. Alfredo Valeriani, 2024
 Fotografia przedstawiająca Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie Galeria obiektu +2
Popiersie Marii Klementyny Sobieskiej, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, fot. Alfredo Valeriani, 2024
 Fotografia przedstawiająca Popiersia Marii Klementyny Sobieskiej i papieża Klemensa XII w klasztorze urszulanek w Rzymie Galeria obiektu +2
Popiersie papieża Klemensa XII, Włoska Prowincja Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej, fot. Alfredo Valeriani, 2024

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz