Środkowy panel z ukrzyżowaniem Chrystusa z ołtarza głównego kościoła franciszkanów w Monachium
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Bayerisches Nationalmuseum, Modyfikowane: tak, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Środkowy panel z ukrzyżowaniem Chrystusa z ołtarza głównego kościoła franciszkanów w Monachium
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Bayerisches Nationalmuseum, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, „Portret młodzieńca" (autoportret?), 1477 ?, olej na desce, Miejska Galeria w Domu Lenbacha, Monachium
Licencja: CC BY 1.0, Źródło: Miejska Galeria w Domu Lenbacha ( Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau), Monachium, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), „Szymon z Cyreny pomaga Jezusowi nieść krzyż” , ok. 1490, olej na desce, Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), nr inw. GM-IId/246
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), „Biczowanie Chrystusa” , ok. 1490, olej na desce, Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), nr inw. GM-IId/245
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Licencja: domena publiczna, Źródło: Los Angeles County Museum of Art, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), „Trzech wędrowców u Sary i Abrahama”, ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Licencja: domena publiczna, Źródło: Los Angeles County Museum of Art, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), „Chrzest Chrystusa”, ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Licencja: domena publiczna, Źródło: Los Angeles County Museum of Art, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), „Chrystus nauczający w świątyni”, ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Licencja: domena publiczna, Źródło: Los Angeles County Museum of Art, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (atrybuowany), „Odnalezienie Świętego Krzyża przez św. Helenę (fragment)”, około 1490, technika mieszana/drewno, 163 x 95 cm, bazylika pw. św. Michała, Amberg,, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Instytuty Polonika
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak,
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (krąg artystyczny), Narodziny Chrystusa, ok. 1500, Zbiory Malarstwa Bawarii - Galeria Państwowa na zamku Burghausen
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, (przypisywany), Zygmunt, książę Bawarii-Monachium, ok. 1480, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Alte Pinakothek Monachium
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Lantfried, Waldram i Eliland, założyciele klasztoru Benediktbeuern, 1494, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Alte Pinakothek Monachium
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Maryja jako Królowa Nieba, ok. 1500, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (krąg artystyczny), pochówek apostoła Jakuba Starszego, ok. 1500 r., Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Galeria Państwowa w zamku Burghausen
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Stygmatyzacja św. Franciszka, ok. 1500 r., Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Św. Korbinian i Niedźwiedź, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Śmierć św. Korbiniana, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Św. Benedykt jako ojciec zachodniego monastycyzmu, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Dysputa św. Stefana, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Alte Pinakothek Monachium
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: https://www.sammlung.pinakothek.de/, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), Pojmanie Chrystusa, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: bayerisches-nationalmuseum.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), Przybicie Chrystusa do krzyża, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: bayerisches-nationalmuseum.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), Złożenie Chrystusa do grobu, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: bayerisches-nationalmuseum.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), Ecce homo, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: bayerisches-nationalmuseum.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), Chrystus na Górze Oliwnej, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: bayerisches-nationalmuseum.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), Chrystus ukoronowany cierniem, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: bayerisches-nationalmuseum.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, fresk w kościele Wolfganga w Pipping
Licencja: CC BY-SA 4.0, Źródło: Wikimedia Commons, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Kościół Wolfganga w Pipping, ołtarz główny, 1480/85
Licencja: domena publiczna, Źródło: erzbistum-muenchen.de, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Kościół Wolfganga w Pipping, 1480-1485
Licencja: domena publiczna, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak, „Opat benedyktński”, 1484, wszelkie prawa zastrzeżone
Źródło: Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid, Nº INV. 325 (1934.17)
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), obraz z nastawy ołtarzowej z wizerunkiem fundatorki Sabine v. Haslang, 1504, olej na desce, Galeria Miejska, Monachium
Licencja: CC BY 1.0, Źródło: Galeria Miejska, Monachium, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
Jan Polak (warsztat), obraz z nastawy ołtarzowej z wizerunkiem fundatora Wilhelma V. Haslang, 1504, olej na desce, Galeria Miejska, Monachium
Licencja: CC BY 1.0, Źródło: Galeria Miejska, Monachium, Warunki licencji
Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej
 Prześlij dodatkowe informacje
Identyfikator: POL-000124-P/57591

Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej

Identyfikator: POL-000124-P/57591

Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej

Jan Polak (ok. 1440-1519), znany również jako Johannes Polonus lub Polack, był wybitnym malarzem późnogotyckim i wczesnorenesansowym. Według najczęściej przyjmowanej koncepcji, jego działalność artystyczna łączyła tradycje malarstwa krakowskiego z niemieckimi. Choć jego życie pełne jest zagadek, pozostaje jedną z istotnych postaci dla zrozumienia sztuki przełomu XV i XVI wieku w Europie Środkowej.

Pochodzenie i wczesne lata

Dominuje przekonanie, że Jan Polak urodził się w Krakowie, choć brak jest dokumentów dotyczących wczesnego okresu jego życia. Imię „Jan” oraz nazwisko „Polak” mogą wskazywać na jego polskie korzenie, choć w Niemczech nazwisko „Polack” było również stosunkowo popularne i również mogło być tłumaczone na łacinę jako Polonus, a tak artysta był określany. Niemieccy badacze tacy jak C. Glaser i dr Ernest Buchner (1892-1962), uznali, że początki jego kariery artystycznej są związane z Krakowem. Nie ma jednak co do tego pełnej zgody - teorię tę podważyła na początku XXI wieku Sabine Rosthal. Koncepcja dotycząca krakowskiego rodowodu artysty ugruntowana została za sprawą Ernesta Buchnera, który nota bene stworzył pierwszą próbę katalogu prac artysty. Wcześniej, w 1908 roku, Michael Hartig (1878-1960) odkrył w księgach opactwa w Weihenstephan wzmiankę  o artyście Janie Polaku, którego udało powiązać się z powstałym tam ołtarzem. Pozostałe prace, identyfikowane dawniej jako dzieła Jana Polaka, a współcześnie coraz częściej przypisywane jego warsztatowi, wiązane są z nim na podstawie podobieństw stylistycznych. To one też doprowadziły do wskazania krakowskich korzeni artysty, na zasadzie podobieństw między innymi do obrazów z ołtarza głównego dawnego kościoła dominikanów w Krakowie. Według badaczy opierających się na tych ustaleniach, Jan Polak mógł być jednym z artystów współtworzących tzw. „krakowską szkołę malarską” w drugiej połowie XV wieku. Przypisuje się mu autorstwo anonimowych obrazów z kościoła św. Idziego w Krakowie, które charakteryzują się precyzyjnym realizmem i ekspresyjnością, typowymi dla jego późniejszych dzieł. Wspomniana wcześniej Sabina Rothal sugeruje, że Jan Polak mógł być związany z Monachium lub jego okolicami, gdzie mógł także odebrać swoje wykształcenie. Zwraca uwagę na fakt, że nazwisko „Polack” było używane w Bawarii niezależnie od powiązań z Polską, a artysta wykazywał wpływy malarstwa niderlandzkiego, francuskiego i górnoreńskiego. Niewątpliwie styl jego, a właściwie jego warsztatu, w tym wpływ niderlandzkiego realizmu i zastosowanie innowacyjnych technik malarskich, wskazuje na artystę o szerokich horyzontach. Jednak brak jednoznacznych dokumentów potwierdzających jego pochodzenie sprawia, że analiza jego genealogii pozostaje w dużej mierze spekulacyjna.

Wyjazd do Niemiec

Koncepcja przyjmująca polskie korzenie artysty wyjaśnia również jego pojawienie się w Monachium. Około 1475 roku Jan Polak miał trafić do Monachium, co mogło być związane z „weselą w Landshucie” - ślubem Jadwigi Jagiellonki, córki Kazimierza Jagiellończyka, z księciem bawarskim Jerzym Wittelsbachem. Przypuszcza się, że Polak mógł być częścią polskiego orszaku królewskiego lub został zauważony przez niemieckich patronów jeszcze w Krakowie.  Pierwsze wzmianki o Polaku pochodzą z 1482 roku, kiedy to został zarejestrowany w monachijskich księgach podatkowych jako malarz prowadzący warsztat w „wewnętrznej części miasta Petri”. Brak wcześniejszych dokumentów uniemożliwia ustalenie jego nauczycieli, okresu nauki oraz potwierdzenie pochodzenia. O  jego pozycji w monachijskim  środowisku najpełniej świadczy to, że w latach 1493-1519 aż czternastokrotnie pełnił funkcję przewodniczącego monachijskiego cechu św. Łukasza. Otrzymywał prestiżowe zamówienia od domu książęcego Wittelsbachów, jak również od kościołów i klasztorów w Monachium i jego okolicach, a wreszcie i od władz miasta Monachium m.in. na  niezachowane malowidła ścienne na bramach miejskich czy dekoracje okolicznościowe. Wiadomo też, że artysta był żonaty z córką monachijskiego malarza witraży Martina, a jego warsztatowi przypisuje się niekiedy też projekty witraży. 

Niewątpliwie ostatnie dziesięciolecie jest okresem największej aktywności twórczej artysty, który później zdaje się malować mniej, więcej prac zlecając swojemu warsztatowi. Niewątpliwie był on nie tylko zdolnym artystą, ale i sprawnym przedsiębiorcą, który potrafił z powodzeniem zarządzać dość dużym warsztatem.  Nadmienić należy, że praktyka taka była w tym czasie powszechna, wiele dzieł, które funkcjonują jako prace jednego artysty realizowane były przez zespół twórców. Oczywiście do mistrza należała najważniejsza część prac, jego stylowi musieli się też zazwyczaj podporządkować inni twórcy, a bez wątpienia tak było właśnie w warsztacie Jana Polaka. Niewątpliwie w sensie koncepcyjnym i kluczowych elementów są to dzieła mistrza, ale powstające z udziałem innych twórców - uczniów i czeladników. Mistrz zazwyczaj wykańczał kluczowe, a więc centralne elementy kompozycji, a także twarze najważniejszych postaci. Pozostali twórcy realizowali prace przygotowawcze, ale też malowali niektóre detale czy mniej istotne partie obrazu, stąd niekiedy różnorodność oraz odmienna jakość wykonania w ramach jednego obrazu.  Tutaj też trzeba oddzielić je od dzieł, które mają stricte warsztatowy charakter, a więc wykonywane są przez warsztat, ale przez współpracowników. 

Obecnie warsztatowi Jana Polaka przypisuje się około 90 dzieł, choć w przypadku części z nich atrybucja ta budzi poważne wątpliwości, nie wszystkie z nich też zachowały się do naszych czasów. 

Specyfika twórczości Jana Polaka

Styl Jana Polaka charakteryzuje wyrazisty realizm, który w niektórych pracach przechodzi w brutalny naturalizm. Postaci przedstawiane przez artystę są pełne dynamiki, ekspresji i emocji, co czyni jego dzieła szczególnie poruszającymi. Charakterystyczną cechą jego twórczości jest dbałość o szczegóły w ukazywaniu anatomii ludzkiego ciała, co widać zwłaszcza w dramatycznych scenach męki Chrystusa, takich jak Ukrzyżowanie z kościoła franciszkanów w Monachium.

Polak często eksponował fizyczne cierpienie postaci, przedstawiając umęczone ciała z anatomiczną precyzją - od smug krwi po realistyczne rany i wykrzywione bólem twarze. Takie podejście do realizmu wykraczało poza kanony dekoracyjności i idealizacji, zbliżając się do naturalizmu, który miał na celu oddanie surowej prawdy o ludzkiej kondycji.

Ekspresja jest kluczowym elementem stylu Polaka. Jego postaci wydają się niemal „wybuchać” emocjami - od głębokiej rozpaczy Madonny w scenach pasyjnych po wściekłość i brutalność żołdaków grających w kości pod krzyżem. Ruch i gesty postaci w jego kompozycjach są często dynamiczne, wyraziste i pełne napięcia. Polak nie unikał przedstawiania postaci w ekstremalnych pozach, co podkreślało dramatyzm scen biblijnych.

Jednym z przykładów tej dynamiki jest przedstawienie dwóch łotrów ukrzyżowanych obok Chrystusa w ołtarzu z kościoła franciszkanów. Ich ciała są wygięte i powykrzywiane w sposób, który nie tylko sugeruje fizyczne cierpienie, ale również wzmacnia emocjonalny ciężar sceny.

Inspiracje flamandzkie i norymberskie

Polak czerpał inspiracje od flamandzkich mistrzów, takich jak Rogier van der Weyden czy Dirk Bouts. W jego dziełach widoczne są typowe dla flamandzkiego malarstwa elementy, takie jak bogate detale kostiumów, tkanin i akcesoriów oraz malarskość pejzaży. Typowe dla Polaka były też „scenograficzne” tła jego obrazów - skaliste krajobrazy, pełne szczegółów architektury czy tłumy anonimowych postaci.

Równocześnie artysta pozostawał pod wpływem norymberskich twórców, takich jak Hans Pleydenwurff czy Michał Wohlgemuth. Jego kompozycje charakteryzują się jednak większą dynamiką i emocjonalnym napięciem niż dzieła norymberskie. O ile Pleydenwurff przedstawiał sceny z dystansem i powagą, Polak eksponował dramatyzm i chaos, nadając swoim pracom unikalny charakter.

Symbolika i brutalność

Jednym z wyróżniających elementów twórczości Polaka była skłonność do eksponowania brutalnych aspektów scen biblijnych. W jego obrazach można dostrzec zarówno wpływy średniowiecznego mistycyzmu, jak i nowego, renesansowego zainteresowania ludzkim ciałem. Takie podejście najlepiej ilustrują szczegóły postaci negatywnych – żołnierzy, zbirów i prześladowców, których artysta przedstawiał jako groteskowe, wykrzywione twarze o wytrzeszczonych oczach i nadnaturalnie dużych ustach.

Jednym z najbardziej charakterystycznych przykładów tej tendencji jest postać żołdaka grającego w kości o szaty Chrystusa w Ukrzyżowaniu. Jego twarz, z ogromnymi ustami i wulgarnym wyrazem, jest niemal przerysowana, co uwypukla jego moralną degradację.

Mimo silnych wpływów różnych tradycji artystycznych, Jan Polak wypracował własny styl, który wyróżniał go na tle współczesnych. Jego prace odznaczają się indywidualnym podejściem do tematyki religijnej, które łączy realizm z dramatyzmem. Polak przekraczał granice epoki, ukazując surową, często brutalną prawdę o ludzkim cierpieniu i emocjach.

Jan Polak pozostaje jednym z najbardziej fascynujących artystów przełomu XV i XVI wieku. Jego twórczość, choć częściowo zapomniana, była kluczowym elementem rozwoju monachijskiej szkoły malarskiej. Jego obrazy, pełne realizmu, dynamiki i ekspresji, przyczyniły się do wzbogacenia sztuki europejskiej tamtego okresu, a jego styl wciąż inspiruje badaczy i miłośników malarstwa.

 

Prace Jana Polaka

Ołtarz z klasztoru benedyktynów w Weihenstephana

data powstania: 1483-1489 r.

właściciel: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium

a. awers „Św. Benedykt jako ojca zachodniego monastycyzmu”, rewers „Chrystus przybity do krzyża”

wymiary: 235 x 133 cm

technika: olej, drewno

nr inw. 1397

eksponowany w Muzeum Diecezjalne w Freising

b. awers „Śmierć świętego”, rewers „Chrystus na Górze Oliwnej”

wymiary: 147 x 129 cm

technika: tempera, drewno

nr inw. 1402

eksponowany w Muzeum Diecezjalne w Freising

c.  awers „Św. Korbinian i niedźwiedź”, rewers: „Chrystus niosący krzyż” 

wymiary: 147 x 129 cm

technika: tempera, drewno

nr inw. 1400

eksponowany w Muzeum Diecezjalne w Freising

d. Dysputa św. Stefana

wymiary: 151 x 126 cm

technika: tempera, drewno

nr inw. 1396

 

Dzieła przypisywane Janowi Polakowi (wybór)

1. Obrazy z nastawy ołtarza głównego kościoła franciszkanów pw. św. Antoniego

Ołtarz główny (tryptyk) fundacji księcia Bawarii Albrechta IV i jego żony Kunigundy z Habsburgów stworzony został jako narracyjny cykl pasyjny, obejmujący dziesięć scen. Przedstawione poniżej sceny układają się w chronologiczny cykl zaczynający się od sceny Modlitwy w Ogrójcu, przez pojmanie, męką i ukrzyżowanie, aż po złożenie do grobu.

data powstania: 1492 r.

technika: tempera i olejne podmalówki, złocenia drewno

lokalizacja: Bawarskie Muzeum Narodowe (Bayerisches Nationalmuseum), Monachium, eksponowany w sali nr 15 (stan na 2024 r.)

a. panel środkowy: „Ukrzyżowanie” 

wymiary: 235 x  279 x 2 cm

technika: olej, drewno świerkowe

nr inw. MA 3716 a

b. prawe skrzydło awers „Pojmanie Jezusa”, rewers „Chrystus niosący krzyż”  

wymiary: 235 x 133 cm

technika: olej, drewno

nr inw. MA 3716 c

c. lewe skrzydło: awers  „Chrystus na Górze Oliwnej”, rewers „Biczowanie Chrystusa”

wymiary: 235 x 133 cm

technika: olej, drewno

nr inw. MA 3716 b

d. „Ecce Homo”

wymiary: 205 x 130 cm

technika: olej, drewno świerkowe

nr inw. 10/220

e. „Złożenie Chrystusa do grobu”

wymiary: 205 x 130 cm

technika: olej, drewno świerkowe

nr inw. 10/219

f. „Cierniem koronowanie”

wymiary: 205 x 130 cm

technika: olej, drewno jodłowe

nr inw. 10/218

g. „Przybicie Chrystusa do krzyża”

wymiary: 235 x 133 cm

technika: olej, drewno jodłowe

nr inw. 10/217 

 

2. „Odnalezienie krzyża przez św. Helenę"

data powstania: ok. 1490

technika: olej  na desce

lokalizacja: bazylika św. Marcina w Ambergu, kaplica boczna

https://baza.polonika.pl/pl/obiekty/obraz-jana-polaka-w-bazylice-pw-sw-marcina-w-ambergu

 

3. Obrazy z ołtarza głównego kaplicy zamkowej w Blutemburg

data powstania: ok. 1500  r.

technika: olej, drewno

lokalizacja: kaplica zamkowa w Blutemburg, Monachium

a. „Tron Łaski”

b. "Chrzest Chrystusa"

c. „Koronacja Najświętszej Marii Panny”

 

4. „Lantfried, Waldram i Eliland, założyciele klasztoru w Benediktbeuern”

data powstania: 1494 r.

wymiary: 88,5 x 236,7 cm

technika: tempera, drewno

lokalizacja: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium, nr inw. 659

 

5.  „Portret młodzieńca" (autoportret?)

data powstania: 1477 (?)

wymiary: 37,5 cm x 27,5

technika: olej na desce

lokalizacja: Galeria Miejska w Domu Lenbacha i Kunstbau (Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau), Monachium, nr inw. G277

 

6. Awers „Narodziny Chrystusa”, rewers „Spotkanie przy Złotej Bramie” 

data powstania: ok. 1500  r.

wymiary: 83  x 60,5 cm

technika: tempera, drewno

właściciel: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium, nr inw. 4554

eksponowany: Burghausen, Galeria Państwowa

 

7. „Pogrzeb apostoła Jakuba Starszego”

data powstania: ok. 1500  r.

wymiary: 83  x 60,5 cm

technika: tempera, drewno

właściciel: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium, nr inw. 10649

eksponowany: Burghausen, Galeria Państwowa

 

8. Awers „Maryja jako Królowa Nieba”, rewers „Ukrzyżowanie Piotra”

data powstania: ok. 1500  r.

wymiary: 137 x 63 cm

technika: tempera, drewno

właściciel: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium, nr inw. 10396

eksponowany: Ratyzbona, Muzeum Historyczne

 

9. „Stygmatyzacja św. Franciszka” 

data powstania: ok. 1500  r.

wymiary: 137 x 63 cm

technika: tempera, drewno

właściciel: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium, nr inw. 9902

eksponowany: Ratyzbona, Muzeum Historyczne


10. Obrazy z ołtarza bocznego kaplicy zamkowej w Blutemburg

data powstania: ok. 1500  r.

technika: olej, drewno

lokalizacja: kaplica zamkowa w Blutemburg, Monachium

a.  „Salvator Mundi w otoczeniu świętych”

b. predella: Czternastu Świętych Wspomożycieli

 

11. Obrazy z ołtarza bocznego kaplicy zamkowej w Blutemburg

data powstania: ok. 1500  r.

technika: olej, drewno

lokalizacja: kaplica zamkowa w Blutemburg, Monachium

a.  „Zwiastowanie Najświętszej Marii Pannie”

b. predella: Święta rodzina


12. „Powołanie apostoła Jakuba Starszego” 

data powstania: ok. 1500  r.

wymiary: 79 x 37 cm

technika: tempera, drewno

lokalizacja: Bayerische Staatsgemäldesammlungen (Alte Pinakothek), Monachium, nr inw. 10648

 

13. „Biczowanie Chrystusa”  

data powstania: ok. 1490

wymiary 95 x 75 cm

technika: olej  na desce

lokalizacja: Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), nr inw. GM-IId/245

 

14 „Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi”  

data powstania: ok. 1490

wymiary 98 x 75 cm

technika: olej  na desce

lokalizacja: Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), nr inw. GM-IId/246

 

15. Osiem paneli ze skrzydeł ołtarza głównego z kościoła św. Arsacjusza w Ilmmünster

Data powstania: ok. 1500

technika: tempera na desce

lokalizacja: Kościół św. Arsacjusza, Ilmmünstera

a. „Św. Arsacjusz przyjmuje święcenia biskupie”

b. „Śmierć świętego Arsaciusza"

c. „Ścięcie świętego"

d. „Przeniesienie szczątków świętego"

e. „Scena Męki Pańskiej"

f. „Scena Męki Pańskiej"

g „Trzej królowie"

 

16. „Maryja - Płaszcz Opieki [w sukni z kłosami] z rodziną Sänftl"

data powstania: 1505–1510

technika: olej na desce

lokalizacja: Katedra NMP w Monachium


17. Cykl malowideł ściennych  

data powstania: 1479 (?)

technika: malowidła ścienne

lokalizacja: St. Wolfgang in Pipping, Monachium

a. „Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny”

b. „Panny mądre i głupie” 

c. cykl męki pańskiej

d.  cykl z przedstawieniami proroków starotastamentowych

Autorstwo artysty jest jednak kwestionowane

 

18. Portret benedyktyńskiego mnicha

data powstania: 1484

wymiary: 57 x 41 cm

technika: olej na desce

lokalizacja: Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madryt, nr inw. Nº INV. 325 (1934.17)

 

19. Cztery skrzydła ołtarzowe z Los Angeles County Museum of Art

około: 1500

wymiary: 167 x 50 x 2 cm (każde ze skrzydeł)

technika: olej na desce

lokalizacja: Los Angeles County Museum of Art (LACMA)

a. „Adam i Ewa”

b. „Trzech wędrowców u Sary i Abrahama”

c. „Chrzest Chrystusa”

d. „Chrystus nauczający w świątyni”

 

20. Dwa obrazy z nastawy ołtarzowej z portretami fundatorów Wilhelma i Sabiny von Haslang, warsztat Jana Polaka

około: 1504

wymiary: 52 x 48 cm (każdy)

technika: olej na desce

lokalizacja:  Galeria Miejska w Domu Lenbacha i Kunstbau (Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau), Monachium, nr inw. G830 / G831

 

Osoby powiązane:

Czas powstania:

1475-1519 (domniemane lata aktywności w Monachium)

Twórcy:

Jan Polak (malarz; Polska, Niemcy)(podgląd)

Publikacja:

30.05.2022

Ostatnia aktualizacja:

09.08.2025

Opracowanie:

Bartłomiej Gutowski
rozwiń
Scena ukrzyżowania z Jezusem na krzyżu, otoczonym przez dwóch łotrów. Poniżej tłum postaci w średniowiecznych strojach, w tym żołnierze i żałobnicy, z detalicznym pejzażem miejskim w tle. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Środkowy panel z ukrzyżowaniem Chrystusa z ołtarza głównego kościoła franciszkanów w Monachium
Obraz przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa z dwoma złoczyńcami na krzyżach. Poniżej tłum postaci w średniowiecznych strojach, w tym żołnierze i żałobnicy, otacza scenę. W tle szczegółowy pejzaż miejski. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Środkowy panel z ukrzyżowaniem Chrystusa z ołtarza głównego kościoła franciszkanów w Monachium
Portret młodego mężczyzny w czerwonej czapce i brązowej szacie na zielonym tle. Mężczyzna ma krótkie ciemne włosy i poważny wyraz twarzy. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, „Portret młodzieńca" (autoportret?), 1477 ?, olej na desce, Miejska Galeria w Domu Lenbacha, Monachium
Obraz przedstawiający Jezusa niosącego krzyż, otoczonego przez żołnierzy i obserwatorów. Jezus ma koronę cierniową i widocznie cierpi. Scena jest dynamiczna, z wyrazami bólu i agresji. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), „Szymon z Cyreny pomaga Jezusowi nieść krzyż” , ok. 1490, olej na desce, Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), nr inw. GM-IId/246
Obraz przedstawiający biczowanie Chrystusa. Chrystus przywiązany do kolumny, otoczony trzema mężczyznami w średniowiecznych strojach, każdy trzymający bicze. Scena osadzona we wnętrzu z łukami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), „Biczowanie Chrystusa” , ok. 1490, olej na desce, Muzeum Miasta Monachium (Das Münchner Stadtmuseum), nr inw. GM-IId/245
Obraz przedstawiający Adama i Ewę w Ogrodzie Eden. Stoją wśród bujnej zieleni, Ewa trzyma gałąź. Nad nimi scena niebiańska z koronowanymi postaciami i aniołami, otoczona zwojem z łacińskim tekstem. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Obraz przedstawiający średniowieczną scenę z mężczyzną w czerwieni klęczącym przed trzema aniołami. W tle krajobraz z zamkiem na wzgórzu, namiotami i ludźmi zajętymi różnymi czynnościami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), „Trzech wędrowców u Sary i Abrahama”, ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Obraz przedstawiający chrzest Chrystusa. Jezus stoi w rzece, otoczony przez Jana Chrzciciela, anioła i klęczącą postać. U góry Bóg Ojciec z aniołami i miastem w tle. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), „Chrzest Chrystusa”, ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Obraz przedstawiający scenę religijną z Chrystusem otoczonym przez apostołów i inne postacie. Nad nimi znajduje się gołąb, a na zwojach widnieje tekst łaciński. Postacie ubrane są w stroje z epoki. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), „Chrystus nauczający w świątyni”, ok. 1500, olej na desce, Los Angeles County Museum of Art (LACMA)
Późnogotycki obraz przedstawiający grupę osób w bogatych strojach. Kobieta z aureolą stoi na pierwszym planie, otoczona przez innych w kolorowych ubraniach. W tle widoczny jest szczegółowy krajobraz z budynkami i postaciami na koniach. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (atrybuowany), „Odnalezienie Świętego Krzyża przez św. Helenę (fragment)”, około 1490, technika mieszana/drewno, 163 x 95 cm, bazylika pw. św. Michała, Amberg,, fot. Norbert Piwowarczyk, 2023, wszelkie prawa zastrzeżone
Obraz religijny przedstawiający Jezusa z aureolą, gestykulującego w kierunku dwóch klęczących postaci w kolorowych szatach. W tle pagórkowaty krajobraz z drzewami i zamkiem. Widoczny jest zwój z tekstem po łacinie. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak,
Obraz przedstawiający scenę Narodzenia z Maryją i Józefem adorującymi Dzieciątko Jezus w żłobie. Nad nimi unosi się anioł, a z oddali obserwują dwie postacie. W stajence obecne są osioł i wół. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (krąg artystyczny), Narodziny Chrystusa, ok. 1500, Zbiory Malarstwa Bawarii - Galeria Państwowa na zamku Burghausen
Portret mężczyzny w czarnej szacie z czerwonym kołnierzem i ciemnym, wzorzystym kapeluszu. W prawym górnym rogu widoczny napis po łacinie. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, (przypisywany), Zygmunt, książę Bawarii-Monachium, ok. 1480, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Alte Pinakothek Monachium
Trzech biskupów w czarnych szatach i mitrach trzyma pastorały i książki, siedząc na tle czerwono-zielonym z ozdobnymi łukami. Każdy trzyma tarczę z czerwono-białymi pasami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Lantfried, Waldram i Eliland, założyciele klasztoru Benediktbeuern, 1494, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Alte Pinakothek Monachium
Dwuczęściowy obraz o tematyce religijnej. Górna część przedstawia Madonnę z Dzieciątkiem otoczoną aniołami i dwoma postaciami z zwojami. Dolna część ukazuje dramatyczną scenę z związanym mężczyzną i kilkoma postaciami, z których jedna trzyma włócznię. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Maryja jako Królowa Nieba, ok. 1500, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Obraz przedstawiający scenę biblijną z czterema postaciami. Starszy mężczyzna z aureolą siedzi, otoczony przez trzy osoby w średniowiecznych strojach. W tle widoczna jest panorama miasta z wieżą. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (krąg artystyczny), pochówek apostoła Jakuba Starszego, ok. 1500 r., Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Galeria Państwowa w zamku Burghausen
Późnogotycki obraz przedstawiający świętego w szacie z aureolą, unoszącego ręce w kierunku sceny ukrzyżowania na niebie. Poniżej leży inna postać, otoczona szczegółowym krajobrazem z budynkami i drzewami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Stygmatyzacja św. Franciszka, ok. 1500 r., Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Późnogotycki obraz przedstawiający biskupa w ozdobnych szatach, w towarzystwie dwóch mężczyzn, z krajobrazem wzgórz i budynków w tle. Obok konia klęczy mężczyzna trzymający torbę. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Św. Korbinian i Niedźwiedź, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Obraz przedstawiający scenę religijną z chorym mężczyzną w łóżku otoczonym przez czterech mężczyzn, z których jeden trzyma książkę. W tle krajobraz z budynkami i drzewami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Śmierć św. Korbiniana, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Późnogotycki obraz przedstawiający scenę religijną z centralną postacią na tronie, otoczoną przez duchownych i świeckich. W tle dwie sceny narracyjne w łukowych niszach. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Św. Benedykt jako ojciec zachodniego monastycyzmu, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa
Czarno-biały obraz przedstawiający siedzącą postać w ozdobnych szatach otoczoną ludźmi trzymającymi książki. W tle sceny z żołnierzami i architekturą. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, Ołtarz w Weihenstephan: Dysputa św. Stefana, 1483/1489, Bawarskie Państwowe Zbiory Malarstwa - Alte Pinakothek Monachium
Obraz przedstawiający pojmanie Jezusa. Otoczony przez żołnierzy w kolorowych średniowiecznych strojach, Jezus stoi w centrum z rezygnacją na twarzy. W tle widoczny pagórkowaty krajobraz i zamek. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), Pojmanie Chrystusa, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Obraz przedstawiający ukrzyżowanie Chrystusa. Chrystus leży na ziemi z rozpostartymi ramionami, otoczony żołnierzami w kolorowych strojach. W tle pejzaż miejski z ludźmi i budynkami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), Przybicie Chrystusa do krzyża, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Obraz przedstawiający złożenie Chrystusa do grobu. Kilka postaci, w tym kobiety w chustach i mężczyzna w czerwonej szacie, otacza ciało Chrystusa, umieszczając je w kamiennym grobie. W tle widoczny jest szczegółowy pejzaż miejski. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), Złożenie Chrystusa do grobu, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Obraz przedstawiający scenę biblijną z centralną postacią siedzącą na tronie, otoczoną przez żołnierzy i obserwatorów. Kompozycja jest dynamiczna, z żywymi kolorami i szczegółowymi wyrazami twarzy. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), Ecce homo, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Obraz przedstawiający Jezusa modlącego się w Ogrodzie Getsemani, otoczonego śpiącymi uczniami. Nad nimi pojawia się anioł, a w tle widoczna jest panorama miasta. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), Chrystus na Górze Oliwnej, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Obraz przedstawiający scenę biblijną z kilkoma postaciami otaczającymi centralną postać w koronie cierniowej. Postacie ubrane są w kolorowe stroje, a scena rozgrywa się we wnętrzu architektonicznym z łukami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), Chrystus ukoronowany cierniem, 1492, Bawarskie Muzeum Narodowe (sala 15)
Fresk przedstawiający dwie sceny biblijne w kościele. Górna część ukazuje Ukrzyżowanie z postaciami wokół krzyża. Dolna część ilustruje Chrystusa niosącego krzyż, z żołnierzami i widzami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, fresk w kościele Wolfganga w Pipping
Gotycki ołtarz z centralną postacią biskupa trzymającego model kościoła, otoczoną przez dwóch świętych. Boczne panele przedstawiają biblijne sceny z żywymi kolorami i szczegółowymi wyrazami twarzy. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Kościół Wolfganga w Pipping, ołtarz główny, 1480/85
Obraz przedstawiający czterech mężczyzn stojących wokół grobowca z postacią leżącą na nim. Jeden mężczyzna klęczy w modlitwie, a pozostali stoją za nim. Grobowiec ozdobiony jest różnymi przedmiotami. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Kościół Wolfganga w Pipping, 1480-1485
Portret mężczyzny w czarnej szacie i kapeluszu, trzymającego otwartą książkę jedną ręką i wskazującego na nią drugą. Na książce widoczny jest mały kałamarz. Tło jest jednolite, żółte. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak, „Opat benedyktński”, 1484, wszelkie prawa zastrzeżone
Obraz przedstawiający koronowaną kobietę siedzącą na tronie, trzymającą berło. Obok niej klęczy mniejsza postać z zwojem zawierającym tekst. Scena zawiera elementy architektoniczne i stworzenie na dole. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), obraz z nastawy ołtarzowej z wizerunkiem fundatorki Sabine v. Haslang, 1504, olej na desce, Galeria Miejska, Monachium
Późnogotycki obraz przedstawiający siedzącego świętego z aureolą, trzymającego laskę, obok klęczącego rycerza w zbroi. Rycerz trzyma zwój z tekstem. Scenę otaczają elementy architektoniczne. Fotografia przedstawiająca Jan Polak - pochodzący z Krakowa (?) mistrz szkoły monachijskiej Galeria obiektu +32
Jan Polak (warsztat), obraz z nastawy ołtarzowej z wizerunkiem fundatora Wilhelma V. Haslang, 1504, olej na desce, Galeria Miejska, Monachium

Projekty powiązane

1
  • Katalog poloników Zobacz